Rozhodnutí o přistání prezidentského speciálu ve špatných povětrnostních podmínkách, jaké 10. dubna na letišti u Smolenska panovaly, posádka nepřijímala samostatně.

„Ze záznamů černých skříněk jasně vyplývá, že jeden z pasažérů, který byl po celou dobu v pilotní kabině, přímo zasahoval do procesu řízení letadla. Soudě podle pokynů, které vydával, šlo o velitele vzdušných sil polské armády generála Andrzeje Blasika,“ napsal list.

Vykonání generálových pokynů v závěrečných chvílích letu postupně potvrzovali velitel posádky, druhý pilot, navigátor i mechanik.

Ruský list napsal, že posádka během přistávání byla nejen pod tlakem okolností, ale i lidí, kteří piloty nutili přijmout riskantní rozhodnutí. To, co se na palubě prezidentského speciálu dělo, je podle leteckých odborníků hrubé porušení předpisů všude na světě.

„Úkol přistát s letadlem za každou cenu oslabil u pilotů zdravý úsudek i jejich pozornost před varováním řídící věže i samotných palubních přístrojů,“ uvedl.

Při nehodě u Smolenska 10. dubna zahynul polský prezident Lech Kaczyński s manželkou a 94členným doprovodem.