Hlavní obsah

Boeingy 737 MAX zatím létat nebudou, úřad ani nenaznačil, kdy budou moci do vzduchu

Washington

Americká společnost Boeing sice před týdnem ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru, ale není jasné, kdy budou stroje moci opět létat. Šéf amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) Dan Elwell odmítl v noci na čtvrtek sdělit, zda to může být už v srpnu, zdůraznil že není žádný harmonogram toho, kdy by jeho úřad mohl opět umožnit létat Boeingům 737 MAX.

Foto: Ted S. Warren, ČTK/AP

Nedokončený Boeing 737 MAX-8 v Seattlu

Článek

„Nejsem vázán žádným harmonogramem,” řekl Elwell novinářům před čtvrtečním setkáním s regulátory letecké dopravy z celého světa včetně Evropské unie, Číny či Kanady, které chce FAA seznámit s aktuálními bezpečnostními analýzami. Společnost Boeing chce schůzky využít k debatě o hodnoceních softwarových úprav letounu 737 MAX a novém výcviku pilotů.

Na dotaz, zda je realistické, že 737 MAX budou do srpna opět létat, nedopověděl, odmítl mluvit o termínech. „I kdybyste zmínil říjen, tak bych to neřekl, protože jsme ještě nerozhodli, jaké přesně budou výcvikové požadavky,” uvedl Elwell s tím, že je nutné nejdříve získat důvěru, aby bylo možné zákaz provozu zrušit.

Elwell poznamenal, že FAA stále očekává formální softwarový upgrade od Boeingu, i když fima už oznámila, že je hotov. [celá zpráva]

Zdůraznil také, že FAA ještě nerozhodla o upravených výcvikových požadavcích, uvedla agentura Reuters.

Tragické pády 

Poslední čtvrtá generace Boeingu 737 nesmí do vzduchu od března, když havaroval už druhé letadlo tohoto typu. První Boeing 737 MAX-8 spadl loni v říjnu v Indonésii, druhý pak 10. března v Etiopii. Obě tragické nehody poslední generace Boeingů 737 MAX si vyžádaly celkem 346 mrtvých.[celá zpráva]

K oběma tragédiím přispěl nový automatický systém řízení MCAS, který má zabránit ztrátě vztlaku při příliš prudkém stoupání. Na základě chybných údajů od senzoru úhlu náběhu neustále stlačoval nos letadla dolů  k zemi.

Sdělení šéfa FAA je ranou pro Boeing i provozovatele typu, spekulovalo se, že by mohl létat už od srpna.[celá zpráva]

FAA však zřejmě nechce nic podcenit, v případu byl kritizován, že uspěchal certifikaci nové generace Boeingu 737 MAX a šel příliš na ruku výrobci.   [celá zpráva]

Výběr článků

Načítám