Jak upozorňuje Tamara Kováčová, koordinátorka projektu Otevřené vzdělávání ve společnosti EDUin, takové vzdělávání není žádným sci-fi.

„Jde o způsob vzdělávání, který odpovídá běžným potřebám v 21. století. Potvrzuje to i fakt, že jsou jeho principy popsány i ve vládou schválené Strategii digitálního vzdělávání do roku 2020 a ve Strategii digitální gramotnosti,” uvedla. Systémové kroky k naplnění strategií dále probíhají.

Na internetu mohou být zveřejněna díla pod otevřenou licencí Creative Comons (CC), která nabízí neurčitému počtu potenciálních uživatelů licenční smlouvu. Licence má několik variant podle toho, co autor dalším uživatelům povoluje.

Pod touto licencí publikují své vzdělávací materiály i některé vysoké školy, díky čemuž mají studenti zdarma k dispozici některá skripta. Neumožňují ale texty krátit nebo upozorňovat na důležité pasáže.

Texty se průběžně vylepšují

Materiály z dílny studentů publikované na webech, jako jsou Wikisofia nebo Wikiskripta, povolují texty kombinovat s jinými materiály, zasahovat do nich nebo je využívat i komerčně.

„Zveřejněné texty studenti každý semestr průběžně upravují a vylepšují. Obsah kontrolují starší zkušenější spolužáci, kteří fungují jako správci projektu a dodávají svým kolegům zpětnou vazbu,” uvedl v tiskové zprávě projektový manažer Wikisofie Jan Brandejs.

Vytvořeno zdarma a bez nároku na komerční využití

Na tomto úložišti, které shromažďuje materiály z humanitních oborů, je aktuálně asi 1400 článků. Studenti medicíny mají na obdobném webu Wikiskripta k dispozici asi 7700 textů.

Ačkoliv studenti zpracovávají studijní materiály zdarma ve volném čase, nenárokují si vedle uvedení autorství podíl z případného komerčního využití.

„Text se tak může dostat jako doporučený zdroj na další web, který profituje z návštěvnosti,” uvedl Kaderka. Zásadní je respektovat garanci svobody šíření.

Charta otevřeného vzdělávání a rostoucí počet členů

„Principy otevřenosti již podporuje asi stovka organizací a jednotlivců, kteří na vlastním příkladu ukazují, jak lze principy otevřeného vzdělávání realizovat,” pokračuje Kováčová.

Jejich výčet lze nalézt zde. Tyto organizace a jednotlivci jsou sdruženi právě v Alianci pro otevřené vzdělávání, kde se přihlásili k podpoře principů popsaných v Chartě Aliance pro otevřené vzdělávání. Rostoucí počet členů na potřebu otevírat vzdělávání jasně ukazuje.