Podle informací specializovaného časopisu Aviation Week by měl být letoun schopen letět dlouhodobě rychlostí Mach 6 a zřejmě se stane prvním hypersonickým letounem, který bude sériově vyráběn a vstoupí do služby. Takových rychlostí byl schopen dosahovat jen experimentální raketový letoun X-15.

O vyvíjeném hypersonickém letounu se dlouhodobě spekulovalo v souvislosti s plány amerického letectva USAF podnikat bleskové cílené údery po celém světě. Spojené státy mají dokonalou špionážní síť tvořenou družicemi i bezpilotními letouny, které se mohou dlouhodobě pohybovat ve velkých výškách poblíž krizových oblastí, zatím však nemají stroje, které by mohly podniknout takřka okamžitý úder. SR-72 by měl sloužit i jako průzkumný a většinou zřejmě jako bezpilotní.

Problémy s pohonem 

Podle Aviation Week Lockheed spolupracuje při vývoji hypersoniku se společností Aerojet Rocketdyne, která vyrábí motory. Běžné proudové motory jsou využitelné jen do dvojnásobné rychlosti zvuku. Pak už vznikají problémy s rázovými vlnami, které se řešily u stroje SR-71 pomocí velkých výsuvných kuželů v nasávacích otvorech motorů, jež umožňovaly snížit rychlost proudícího vzduchu.

SR-72

SR-72

FOTO: Lockheed Martin, Profimedia.cz

Jeho hypersonický následovník by měl být poháněn kombinovanými motory TBCC. V nižších rychlostech fungují jako běžné proudové motory, ve vyšších pak nadzvukové náporové motory označované jako scramjet, ve kterých se palivo spaluje při nadzvukové rychlosti proudění vzduchu a které NASA otestovala na pokusném letounu X-43 a dalším projektu X-51 Waverider, který drží rekord v délce letu hypersonickou rychlostí (tedy nad Mach 5) při pohonu plochým scramjetem.  [celá zpráva]

Náporové motory (ramjet) nevyužívají kompresory, ke stlačení vzduchu dojde vlivem vysoké rychlosti vstupu do motoru, kde se do vzduchu vstříkne palivo. Nelze je proto využít při startu. Pokud se má vzduch zpomalit na podzvukovou rychlost, značně stoupá jeho teplota, proto se vyvíjí scramjet, kde probíhá spalování za nadzvukové rychlosti proudění. Problémem je najít vhodný tvar difuzéru, protože Bernoulliho rovnice platí jen pro laminární proudění při podzvukových rychlostech.

Podle výrobce by mohl zmenšený technologický demonstrátor ve velikosti stíhačky F-22 Raptor vzlétnout kolem roku 2023. SR-72 , který by byl podobné velikosti jako SR-71, by měl vstoupit do služby v roce 2030.

Třímachový SR-71

Jeho předchůdce SR-71 vznikl v rámci projektu vyvinout extrémně rychlý záchytný stíhač YF-12, určený proti nadzvukovým bombardérům, a útočný letoun A-12. Na konci padesátých let se ukázalo, že hlavní útočnou silou nebudou bombardéry, ale balistické rakety, které SSSR upřednostňoval. Sověti ani žádný nadzvukový bombardér nevyvinuli na rozdíl od USA, které zařadily do výzbroje B-58 Hustler, ale nákladný třímachový projekt North American XB-70 Valkyrie po havárii odpískaly. V původně plánované roli se stroj F-12/A-12 neuplatnil, zato se využíval 35 let až do roku 1998 jako strategický průzkumný.

SR-71B Blackbird

SR-71B Blackbird

FOTO: Profimedia.cz

Dodnes jde o nejrychlejší letoun na světě poháněný proudovými motory. V roce 1976 dosáhl maximální rychlosti 3 529 km/h. Trasu z Los Angeles do Washingtonu ulétl za 64 minuty.

Na strojích SR-71, jichž bylo vyrobeno 32 kusů a nikdy nebyl žádný sestřelen, se ověřilo mnoho nových technologií, letoun má konstrukci z titanu a nesené palivo se používá pro chlazení stroje, jehož příď a náběžné hrany křídel byly vystaveny extrémně vysokým teplotám. V konstrukci jsou také dilatační spáry, umožňují stroji po zahřátí zvětšit velikost.