Za posledních osm let se v Británii počet lidí, kteří se svými matematickými schopnostmi sotva vyrovnají dětem z druhého stupně základní školy, zvýšil z 15 miliónů na 17 miliónů. To zhruba odpovídá 49 procentům lidí ve věku mezi 16 a 49 lety.

"To je opravdu děsivé číslo," okomentoval výsledky výzkumu Chris Humphries, šéf nově vzniklé Nadace pro národní matematickou gramotnost. Znamená to podle něho, že milióny Britů nechápou údaje na výplatní pásce nebo na jízdních řádech, neumějí si správně spočítat, kolik mají zaplatit v obchodě a kolik mají dostat nazpátek. Je velmi pravděpodobné, že i v práci si nedokážou poradit s interpretací různých tabulek nebo grafů, řekl Humphries.

Odborníci už v minulosti upozorňovali, že mnoho lidí se svými mezerami ve znalostech matematiky chlubí. Týkalo se to prý i vzdělaných vrstev, třeba zaměstnanců v oblasti médií nebo veřejné správy.

Když se výzkumníci Nadace pro národní matematickou gramotnost zeptali 2000 dospělých, jestli by se někomu styděli říci, že jim jde špatně čtení a psaní, osm z deseti odpovědělo, že ano. Ale jen čtyřem z deseti dotázaných by bylo trapné přiznat, že jim nejdou počty.

Nižší konkurenceschopnost UK

Humphries připomněl, že důraz na "královnu věd" se v Británii přestal klást od 40. a 50. let minulého století. V důsledku toho v zemi ubylo dobrých učitelů matematiky a žáků, kteří se tomuto předmětu věnují i na střední škole. Ozývají se proto kritické hlasy, že Británie je kvůli tomu ve srovnání s ostatním světem méně konkurenceschopná.

Nadaci pro národní matematickou gramotnost založilo několik organizací, mezi kterými je nakladatelství Oxford University Press a jeden z největších hypotečních ústavů v Británii Nationwide Building Society.

Nadace zkoumala informace, které britská vláda shromáždila při průzkumu, kterého se v letech 2003 a 2011 zúčastnilo 7000 dospělých. Měli řešit početní úlohy, nad kterými si běžně lámou hlavu žáci prvního a druhého stupně základních škol. Ukázalo se, že v roce 2011 skoro čtvrtina dospělých měla znalosti matematiky na úrovni sedmi- až devítiletých dětí.

Zatímco s matematickou gramotností Britů to jde z kopce, jsou na tom oproti minulosti lépe, co se týče psaní a schopnosti porozumět textu.