NASA objevila "kompaktní" planetární soustavu

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) objevil zvláštní kompaktní planetární soustavu. Jejím středem je hvězda připomínající Slunce. Tamní planety jsou ale kolem ní mnohem více "napěchované" než planety ve sluneční soustavě. Vejdou se tak do prostoru, který se rozprostírá mezi Merkurem a Venuší. NASA o tom informovala na svých webových stránkách.

Soustavu objevil vesmírný dalekohled Kepler, který ve vesmíru hledá planety podobné Zemi. Vědci ji proto nazvali Kepler-11. "Je pozoruhodně kompaktní, pozoruhodně plochá, je v ní pozoruhodně vysoký počet velkých planet obíhajících blízko jejich hvězdy - vůbec jsme nevěděli, že takové systémy existují," podotkl výzkumník NASA Jack Lissauer.

V soustavě Kepler-11 je podle vědců nejméně šest planet. Všechny jsou větší než Země. Největší se velikostí podobají Uranu a Neptunu. Planeta nejbližší tamnímu slunci je u něj desetkrát blíže než Země u Slunce. "Pět planet je blíže tamní hvězdě než jakákoliv planeta našemu Slunci. I šestá planeta je ale hodně blízko," podotkl Lissauer.

Planety podle něj patří mezi nejmenší tělesa tohoto typu nacházející se mimo sluneční soustavu, tedy takzvané exoplanety. Tvoří je směs hornin a plynů, možná obsahují i vodu.

Kepler sleduje oblast u souhvězdí Labutě a Lyra

Dalekohled Kepler, jenž soustavu objevil, je první sondou vyslanou americkým Národním úřadem pro letectví a vesmír (NASA), která dokáže najít planety o velikosti Země obíhající okolo hvězd, jako je Slunce. Dalekohled obíhá okolo Slunce a sleduje oblast poblíž souhvězdí Labutě a Lyra. Po obyvatelných planetách přitom pátrá v okolí asi 156 000 hvězd.

Vědci z NASA oznámili, že Kepler dosud objevil 1235 potenciálních planet. "Našli jsme více než 1200 kandidátů na planety - to je více, než kolik lidé zatím objevili dohromady. Jsou to sice jenom kandidáti, jsem ale přesvědčen, že je v příštích měsících a letech potvrdíme," podotkl výzkumník NASA William Borucki.

Z potenciálních planet dosud nalezených dalekohledem Kepler je 68 zhruba stejně velkých jako Země, 288 pak o něco větších, ale stále velikostí blízko Zemi. Zhruba padesátka možných planet se nachází v obyvatelné vzdálenosti od jejich sluncí, pět je přitom zhruba stejně velkých jako Země.

Astronomové pátrají po planetách mimo sluneční soustavu už asi 15 let, zatím jich objevili asi 500. Většina z nich je ale velmi velká, jejich hmotnost je 13krát až 25krát větší než hmotnost Země.