Mnoho lidí se více než na pohodu těší na sváteční hodování. Mnozí pak ztrácejí zábrany a na talíř si naservírují to, na co mají zrovna chuť, nehledě na hodinu, množství a kalorie. Tato nebezpečná kombinace vede k tomu, že trávicí systém není schopen kombinaci tučné, smažené a sladké stravy zpracovat, což se samozřejmě odrazí jednak na váze v kilogramech, hůře se mohou objevit i zdravotní problémy.

Nejlepší je v tomto případě prevence, tedy hlídání se v jídle a také střídmost, co se konzumace alkoholu týče. Bohužel si uvedené neřesti dokáže o svátcích odpustit málokdo.

Problémy se žlučníkem

Žlučníková kolika o sobě dává vědět relativně brzy poté, co člověk zkonzumuje tučné jídlo. Projevuje se zejména bolestí a křečí břicha, může být doprovázena zvracením a průjmem. Po několika minutách či hodinách kolísavě polevuje.

Po jejím odeznění je vhodné dodržovat dietu zcela bez tuků, konzumovat nenadýmavé potraviny bez koření, česneku a cibule. Pokud ale bolest neustupuje, přidá se zvýšená teplota, v krajním případě i zažloutnutí kůže, je dobré neprodleně vyhledat lékařskou pomoc. Tyto příznaky totiž signalizují potencionální možnost zánětu žlučníku, neprůchodnost žlučových cest, nebo podráždění slinivky břišní.

Pálení žáhy

Pálení žáhy, tedy zpětný návrat žaludečních šťáv do jícnu, je jedna z nejčastějších obtíží u většiny lidí, a to nejen o svátcích. Není pro naše zdraví nebezpečné, ovšem může být velmi nepříjemné a zkazit skvělou zábavu. Může za něj konzumace alkoholu, tučných jídel, stres i nadváha.

„Někdy může pomoci sklenice studeného mléka, z volně prodejných léků jsou velmi účinná antacida, anebo medikamenty přímo snižující produkci kyseliny v žaludku,” doporučuje gastroenterolog Luděk Hrdlička z polikliniky Budějovická.

Zácpa a nadýmání

Při přejídání, zejména v případě, kdy na to tělo není zvyklé, hrozí zácpa, průjem, nebo nadměrná plynatost.

„Pokud se do střeva dostane velké množství tráveniny neobvyklé skladby, což není při složení a množství vánoční stravy nijak výjimečné, střevo se s touto situací nemusí vyrovnat a na tuto nálož reaguje urychlenou, nebo naopak zpomalenou činností, případně tvorbou extrémního množství střevního plynu,” vysvětluje Hrdlička.

Jak v tomto případě postupovat? Základem je dostatečný příjem nealkoholických tekutin, pohyb, konzumace vlákniny, nebo při opakovaných a vleklých potížích použít glycerinový čípek.

Při průjmu je vhodné držet krátkodobou hladovku, v případě potřeby užít živočišné uhlí. Nadýmání si žádá probiotika (jogurtové a mléčné kultury), a vyhnout se konzumaci nadýmavých potravin a tuků. Pokud jsou ovšem tyto obtíže spojené s bolestí, horečkou a příznaky dehydratace, je vhodné vyhledat lékařskou pomoc.

Jděte na to chytře a zdravě

Věra Boháčová z Fóra zdravé výživy radí několik triků, jak si upravit štědrovečerní menu a vyhnout se tak nepříjemným obtížím.

  • Usmaženého kapra ponořte na několik sekund do vroucí vody a pak vysušte ubrouskem. Bude obsahovat méně tuku.
  • Pamatujte, že do zdravějšího bramborového salátu patří majonéza light, více brambor a zeleniny. Pokud vás už před Štědrým dnem trápí zažívací obtíže, vynechejte vejce a uzeniny.
  • Místo jíšky použijte na zahuštění do polévky mixovanou zeleninu.
  • Pokud smažíte rybu nebo řízky, používejte vždy kvalitní olej. Ten nechte na pánvi nebo v hrnci pořádně rozehřát. Poznáte to podle toho, že se začne mírně pohybovat a vlnit. Když totiž začnete smažit na studeném, nebo nedostatečně rozpáleném oleji, potravina jej více nasákne.