Hlavní obsah

RECENZE: Běžte dom, nebo vás spolknó Němci!

Právo, Jiří P. Kříž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po Shakespearovi, Čechovovi, Dostojevském a Čapcích uhranul Vladimíra Morávka Wolfgang Amadeus Mozart. Měsíc po prvním dílu projektu Géniové a podvodníci − Shafferově Amadeovi (Milovaném Bohem) s otcem a synem Donutilovými – dočkali se režisérovi příznivci v brněnské Huse na provázku části druhé: opery Moc art aneb Amadeus v Brně tvůrčího tandemu Miloš Štědroň − Milan Uhde.

Foto: Právo - Jiří P. Kříž

Martin Donutil jako brněnské Mocart, Tereza Marečková v roli Magdalény Pokorné, dcery regenschoriho na Petrově, Dalibor Buš – její žárlivý manžel Franz Hofdemel.

Článek

Půdorysem libreta je uvěřitelná historka zmnožující legendy o otrávení hudebního génia. K Salierimu a svobodným zednářům přidali Štědroň s Uhdem žárlícího Franze Hofdemela, manžela vídeňské pěvkyně Magdalény Pokorné, původem z Brna. Mozart jí dával hodiny. Když to prasklo, Franz Amadea otrávil, manželku podřezal a sebe zastřelil.

Sbor moravských lékařů ale Magdalénu zachránil, dítě se narodilo a po Brně možná běhají Mistrovi potomci. Tady se ovšem autoři od historických faktů mírně odchýlili, aby tak nevyloučili možnost, že těmi potomky mohou být třeba právě oni: Štědroň, Uhde i Morávek.

Moravané nevycházejí z mozartovského obrazu příznivě. Uhde má k jejich hnutím podobný vztah jako Štědroň. „Ztište se, poraženci, s takovó nás spolknó Němci,“ volají v jedné epizodě. Jedenáctiletého Mozarta ale na koncertech v menším sále nejstaršího středoevropského divadla − Reduty − upřímně obdivovali. A on se jim odvděčil cizoložstvím!

Kdo zná aspoň v obrysech Štědroňovo dílo, vzpomene si, že humorem v partiturách baroka, klasicismu i pozdějších hudebních proudů se zabývá dlouhodobě, systematicky. A co víc, přivádí ta dílka k novým provedením. Takto poučen, dokáže v Moc artu mírně ironizovat Mozarta, Janáčka, moravský folklór a třeba i vlastní Baladu pro banditu.

Trochu bulváru

Mimochodem jeho úvodní apologetika a závěrečný sebezpyt v roli Antonia Salieriho patří k nejpřínosnějším částem inscenace. To ostatní je zbytečně moc artistní, trochu bulvární a trochu ironická až sebeironická pikantérie, ve které zjistíme, že Martin Donutil v roli Mocarta umí zpívat. Že totéž umí znamenitě Gabriela Vermelho, která bude Štědroně v roli Salieriho střídat, to se ví.

Ostatní, zejména Tereza Marečková jako Magdaléna nebo Monika Matoušková jako Tereza Salieri, jsou v expresích i výškách čistotní. Buš, Mikluš, Holenda a Kokorský aspoň přibližně.

Miloš Štědroň, Milan Uhde: Moc art aneb Amadeus v Brně, režie Vladimír Morávek, dramaturgie Miroslav Oščatka. Česká premiéra 17. dubna 2014 v Mozartově sále divadla Reduta. Divadlo Husa na provázku Brno.

Celkové hodnocení 70 %

Reklama

Výběr článků

Načítám