Co je phishing?

Phishing je podvodný e-mail, který má za cíl vylákat od příjemce citlivé údaje, jako jsou čísla karet včetně kódu ze zadní strany karty (kód nad magnetickým proužkem, tzv. CVV/CVC ochranný kód, který se používá jen při placení po internetu), dále například přístupové údaje pro internetové bankovnictví (klientské číslo, heslo i další bezpečnostní údaje), a následně je zneužít. .

Jak poznám podvodný e-mail?

. Pokud Vám najednou chodí jménem banky e-maily, které obsahují internetovou adresu nebo odkaz na stránky vyžadující vaše přihlašovací údaje či údaje ke kartě, je to phishingová zpráva. Banka takové zprávy nikdy nerozesílá a nemá důvod tyto informace od vás požadovat.

· Do služby Internetbankingu se nikdy nepřihlašujte z internetových adres uvedených v e-mailu!

· Při vstupu na stránky internetového bankovnictví vždy vypište internetovou adresu služby do pole URL adresy prohlížeče na nově otevřené internetové stránce

· Adresa stránky vždy začíná „https://“, písmeno „s“ před dvojtečkou znamená, že jde o zabezpečenou komunikaci internetového prohlížeče se serverem.

Při přihlášení nejsou požadovány žádné další údaje, které nebyly dříve požadovány. Také se nekoná žádné duplicitní potvrzování osobních údajů.

Další techniky kyberzločinců

· Pharming technika podvodu, při které se útočníci snaží pomocí upraveného překladu internetových adres přesměrovat uživatele internetového bankovnictví na připravené podvodné stránky. Uživatel se tak dostane na předem připravenou kopii stránek, jejímž účelem je opětovně zjistit citlivé osobní údaje a následně je zneužít.

· Trojský kůň – typickým příkladem je keyloger, který se snaží vysledovat přihlašovací údaje zadávané uživatelem. Zjištěné informace pak předává svým tvůrcům.

· Malware – všeobecné označení pro škodlivé programy. Napadené počítače mohou sloužit ke sběru adres, šíření spamu, včetně phishingových e-mailů a šíření dalšího malware.

Všechny podvodné techniky se snaží obejít bezpečnostní technologie a bez vědomí uživatele se samovolně instalovat do počítače. Například při brouzdání po internetu, spouštění pochybných příloh v e-mailu nebo instalaci neověřených programů.

Pokud se Vaše internetové bankovnictvní chová nestandardně nebo máte nějaké podezření, nezadávejte žádné důvěrné informace a ukončete aplikaci. Následně kontaktujte klientské centrum vaší banky.

Jak se jim bránit?

Důležité je dodržovat bezpečnostní pravidla:

· Aktualizovat operační systém v počítači. Většina systémů umí při správném nastavení tyto aktualizace pravidelně kontrolovat, stahovat a instalovat.

· Používat kvalitní antivirový program a hlavně ho pravidelně aktualizovat.

· Vhodné je mít nainstalovaný program pro ochranu před spyware.

· Své přihlašovací údaje i údaje z platební karty pečlivě chránit.

· Pro obsluhu účtu přes internet nepoužívat veřejně přístupné počítače, umístěné například v různých internetových kavárnách.

· Pokud již k prozrazení citlivých osobních údajů dojde, kontaktujte neprodleně vaši banku.

· Chcete-li mít jistotu, investujte do certifikátu na čipové kartě. Zdá se Vám částka kolem 1500, - vysoká? Ale bezpečnostní zámek do Vašeho bytu nebo zabezpečení auta také něco stojí.