Hlavní obsah

Čeští zaměstnanci se bojí mluvit cizími jazyky

Novinky, kil

Spolu s rostoucím podílem zahraničního kapitálu v českých firmách se zvyšuje i počet společností, jejichž zaměstnanci se musí smířit s nutností komunikovat v jiném než rodném jazyce. Mnozí ovšem narážejí na problém: zatímco písemný projev většinou zvládají, ústní komunikace jim činí značné problémy.

Foto: Profimedia.cz

Češi mají strach z telefonování v cizím jazyce.

Článek

„Písemný projev jde zaměstnancům obvykle výrazně lépe, mají čas si text promyslet a zkontrolovat, proto v tomto způsobu vyjadřování cítí větší jistotu. V oblasti ústní komunikace jich ale mnoho má značné rezervy. Někteří totiž mají psychický blok a bojí se mluvit,“ upozorňuje Kristýna Janstová, ředitelka Jazykové školy Domluvte se.

Bojí se telefonu

Češi mají například strach z telefonování. Problém jim činí i situace, kdy se mají veřejně vyjadřovat – ať už při rozhovoru, ústním pohovoru nebo při vystoupení na konferenci. Komunikační blok se může projevit i při zahraničních služebních cestách.

„Existuje samozřejmě rostoucí skupina lidí, kteří zvládají cizí jazyk zcela plynně. V zásadě se však lze setkat převážně se dvěma typy pracovníků: Jedni se se stydí mluvit, druzí naopak mluví vždy a za všech okolností, byť penzum jejich znalostí není příliš rozsáhlé. Vystačí si se základní slovní zásobou a faux pas si nepřipouštějí,“ připomíná Janstová.

Malá slovní zásoba

Zásadním nedostatkem při studiu cizích jazyků je obecně malá slovní zásoba, zejména v oblasti odborného jazyka. Vzhledem k rostoucímu spojení českých firem se zahraničními či k napojení na instituce EU je přitom zřejmé, že bez odborné angličtiny nebo dalších jazyků již brzy nebude možné na profesionální úrovni fungovat. „Největší poptávka je po obchodní angličtině, kterou dnes v podnikatelské sféře potřebuje prakticky každý. Velký zájem je také o odborný jazyk v oblasti účetnictví, marketingu, stavebnictví, medicíně a cestovním ruchu nebo o leteckou angličtinu,“ připomíná ředitelka Jazykové školy Domluvte se.

Komplexní jazykový audit

Jazykové schopnosti zaměstnanců jsou obvykle zohledňovány i při výběru adeptů na vedoucí pozice. Nejlepší způsob, jak prověřit jazykové schopnosti pracovníků, je jazykový audit. „Ten probíhá podobně jako mezinárodní jazyková zkouška. Dělají se testy ze všech oblastí jazyka – komunikace, písemného projevu, opravují se gramatické chyby v cizojazyčných textech. Testování zároveň dokáže odhalit, jak lidé reagují pod časovým nebo psychickým tlakem,“ vysvětluje Janstová.

Ovšem i v případě, že audit prokáže u pracovníků jazykové nedostatky, nejde podle ní o nepřekonatelný nedostatek. Potřebnou slovní zásobu lze doplnit v odborných jazykových kurzech a pro lidi s komunikačním blokem jsou ideální specializované kurzy, při nichž se účastníci mohou v malé skupince nenásilně rozmluvit. „A samozřejmě platí to, co u všech dovedností – je potřeba cvičit, cvičit a zase cvičit,“ zdůrazňuje Janstová.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám