Spolupráce univerzit v Londýně a Barceloně přinesla zajímavý experiment. Patnáct dospělých pacientů s depresemi si nasadilo 3D brýle a ve virtuálním světě zažilo následující scénář.

Nejdříve dostali za úkol utěšit virtuální dítě, které pozitivně reagovalo na jejich konejšivá slova. V místnosti se přitom nacházelo zrcadlo, kde pacient mohl vidět sám sebe, resp. svého počítačového dvojníka. Poté se účastník převtělil do dítěte a byly mu přehrávány jeho vlastní uklidňující věty.

Tato „sezení“ se opakovala třikrát s týdenním odstupem, následně se vyhodnocoval jejich efekt. „Devět dobrovolníků popsalo zmírněné příznaky deprese, z toho čtyři projevili klinicky významné zlepšení,“ uvádějí stránky iflscience.com.

Přístroje na virtuální realitu přitom budou stále levnější a dostupnější, takže by podobné programy mohly pomoci řadě lidí s úzkostmi, zejména těm, kteří nechtějí navštívit odborníka.

Éra virtuální reality přichází

Podle dosavadních prognóz analytiků bude letošní rok patřit právě systémům virtuální a rozšířené reality. Koneckonců i na největším počítačovém veletrhu CES, který probíhal na začátku roku v americkém Las Vegas, se se speciálními helmami a brýlemi doslova roztrhl pytel.

„Vývoj v oblasti virtuální a rozšířené reality hodně pokročil. Díky nim dokážeme zprostředkovat 360stupňový herní zážitek, poznávat neznámé oblasti, bojovat s fobiemi, lépe vzdělávat zdravotnický personál, organizovat virtuální schůzky a mnohem víc,“ komentovala Karen Chupková ze společnosti CTA, která veletrh CES pořádá.

Příjmy v této oblasti trhu se v roce 2016 odhadují na 540 miliónů dolarů, tedy více než 13 miliard korun. To představuje nárůst o 440 procent ve srovnání s loňskem. [celá zpráva]