Kvůli dni navíc někteří lidé i víc utratí

Stejně jako na Vánoce, tak i o velikonočních svátcích lidé nakupují a utrácejí více než během nákupů na běžné víkendy. Tři pětiny lidí počítají, že v průměru za velikonoční nákup zaplatí částku kolem tisíce korun.

Šest lidí ze sta ale plánuje utratit více než tři tisícovky, vyplývá z únorového průzkumu agentury Dunnhumby pro společnost Tesco.

Pětina Čechů dokonce předpokládá, že letošní čtyřdenní volno se podepíše i na výši částky, kterou za nákupy zaplatí. Na Velikonoce tak nejspíš utratí více než minulý rok.

Vedle jídla končí v nákupních košících i nezbytná velikonoční dekorace, tu si pořizuje téměř devět z deseti Čechů.

Mazanec na vrcholu popularity

Stalo se již tradicí, že na Velikonoce si lidé běžný jídelníček vylepšují o řadu sladkých i slaných pochutin. Mezi velikonoční pokrmy, které nesmí v českých domácnostech chybět, patří jednoznačně mazanec, který je na stolech sedmi z deseti domácností. Téměř tři pětiny Čechů si pak pochutnají na pečeném velikonočním beránku, dvě pětiny na nádivce a čtvrtina na uzeném masu.

Mnohé hospodyňky dobroty připravují samy doma, ovšem tři z deseti Čechů zmínili, že tyto pokrmy koupí už hotové přímo v obchodě. Jak ukazují statistiky společnosti Globus, poptávka po ručně dělaných mazancích v jejich hypermarketech se rok od roku zvyšuje.

„Mazance jsou mezi lidmi každým rokem oblíbenější, poptávka roste meziročně o 20 procent. Předpokládáme, že letos jich prodáme 95 tisíc kusů. Pekařům projde rukama při výrobě mazanců 13 tun rozinek, pět tun másla a čtyři tuny mandlových plátků,“ uvedl za  Globus vedoucí pekáren a cukrářské výroby Pavel Meduna.

Bílá vejce a čokoládové figurky

Výrazně také v tomto období roste prodej alkoholu a surovin na přípravu tradičních velikonočních pokrmů. Položkou, která je pak součástí každého většího nákupu, jsou vejce. Většina Čechů (72 procent) nakupuje velikonoční vajíčka v běžné obchodní síti. Například v Globusu jich v březnu prodají téměř tři milióny. Čtyři pětiny lidí za ně utratí částku do 100 korun.

Lidé pochopitelně projevují zvýšený zájem o bílá vejce, čemuž se obchodní řetězce snaží vyhovět. „V nabídce máme bílá vejce z českých chovů," upozornil František Veselý ze společnosti Tesco.

„Před Velikonocemi vždy zařazujeme do sortimentu i bílá vejce, po kterých je poptávka nejvyšší," upozornila mluvčí Globusu Pavla Hobíková.

Pro koledníky má čokolády a další sladkosti připravené téměř devět z deseti lidí. Tři pětiny je pak podarují zdobenými vajíčky, třetina plnoletým koledníkům naleje alkohol. Zhruba každý šestý Čech jim nadělí i peníze.

Lidé dodržují tradiční zvyky

S Velikonocemi souvisí mnoho lidových zvyků. Mezi nejoblíbenější patří zdobení vajíček, jak ukázal průzkum, věnují se mu více než čtyři pětiny dotázaných.

Při zdobení velikonočních vajíček je nejpopulárnějším způsobem používání připravených nálepek - používají je dvě třetiny dotázaných -, nebo namáčení v potravinářských nebo přírodních barvivech - zmínily tři pětiny lidí. Tradičnímu zdobení pomocí vosku se věnuje jen každý šestý dotázaný.

Beránka nebo mazanec pečou dvě třetiny lidí, třetina si sama uplete pomlázku.