Tesco má zaplatit 32 pokut v celkové výši 3,38 miliónu korun, Ahold 28 pokut za 2,89 miliónu korun a Penny Market 37 pokut za téměř dva milióny korun, řekl Novinkám mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Například v prodejně Tesco v Plzni prodávali sprchový závěs za 149,90 s informací   „VÝPRODEJ - 50 %”. Z předložené cenové historie ale ČOI zjistila, že sleva neodpovídá, protože výrobek byl dříve prodáván za 159 korun a dokonce i za cenu ještě nižší - 104,90 Kč. Slevu o polovinu inzerovali i u valentýnské růže, ačkoli ji za „původní cenu” v minulosti neprodávali.

Tesco v Sušici zase lákalo v letáku na zlevněnou žehličku a mobil Lenovo, přitom v době platnosti letáku prodejna tyto výrobky vůbec nenabízela.

Podle mluvčího řetězce Václava Koukolíčka za chyby ve většině případů může pochybení jednotlivců.

„Vzhledem k velkému počtu prodávaných výrobků (desítky tisíc), bohužel nelze takovéto pochybení vyloučit. Každý jednotlivý případ řešíme a vnímáme jako podnět ke zlepšení služeb pro zákazníky,” řekl Novinkám.

Nejvyšší souhrnné pokuty za slevové akce v roce 2015
Tesco Stores ČR a.s. celkem 32 pokut za 3 382 000 Kč
AHOLD Czech Republic, a.s. celkem 28 pokut za 2 885 000 Kč
Penny Market s.r.o. celkem 37 pokut za 1 973 000 Kč
Zdroj:ČOI

„Slevové akce jsou v Česku celoročním lákadlem, na něž velká část spotřebitelů stále slyší. Málokdy si však ověřují, zda avizované slevy nejsou pouze fiktivní, anebo zda propagovaná 'akční cena' není v sousedním obchodě zcela běžná," upozornil ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

ČOI zkontrolovala celkem téměř 4500 prodejen nabízejících zlevněné výrobky nebo služby a uložila pokuty za 13,3 miliónu korun. Nedostatky zjistili inspektoři ve 43 procentech kontrol. Oproti předchozímu roku šlo o mírný nárůst.

Obecně se inspektoři setkávali s neseznámením spotřebitele s konečnou cenou – ceny byly uváděny před slevou, nikoli po slevě. Nedostatky kontrola odhalila u 28 procent obchodů.

Kontroly prodeje zboží ve slevě a za akční ceny – rok 2015
Inspektorátpočet kontrolkontroly se zjištěnímzjištěná porušení v %
Středočeský a Hl. město Praha59612921,6 %
Jihočeský a Vysočina67436454,0 %
Plzeňský a Karlovarský61938161,6 %
Ústecký a Liberecký94234937,0 %
Královéhradecký a Pardubický69028441,2 %
Jihomoravský a Zlínský45822048,0 %
Moravskoslezský a Olomoucký49719839,8 %
Celkem4 4761 92543,0 %
Zdroj:ČOI

Pětina obchodníků neposkytla řádné informace o vlastnostech výrobků a možných rizicích v češtině. Zásady poctivosti při prodeji obchodníci porušili v 495 případech, tedy v 16 procentech kontrol. Další pochybení se týkala vydávání dokladů o koupi nebo dodržování informačních povinností ohledně reklamací.