Odbory požadují osmiprocentní nárůst za 12 měsíců, firma přišla s nabídkou dvoufázového růstu o tři, respektive 2,5 procenta.

Sami odboráři však zatím připouštějí, že zbývá stále ještě několik jiných variant řešení než radikální zastavení výroby. Jednak je ještě do konce března, kdy vyprší kolektivní dohoda, celkem dost času na jednání a ve hře jsou i další možnosti.

„Pokud by došlo k nezvratné patové situaci, využijeme k vyjednávání zprostředkovatele. Pokud by i tento postup zkrachoval, přistoupily by odbory k déletrvající stávce,“ řekl předseda odborů Jaroslav Povšík.

Odbory přitom mluví o možnosti zastavit výrobu i na více než pět dní. Samotné stávce by muselo předcházet vyhlášení stávkové pohotovosti, ani k tomu zatím odbory nedospěly.

Dostanou prémie

Automobilka zaměstnává více než 26 tisíc lidí. Vloni v dubnu si vybojovali nárůst mezd o 3,5 procenta a k tomu další jednorázové bonusy, které dohromady překročily 61 tisíc korun.

„Celková hodnota vypláceného bonusu byla v roce 2015 v průměru 61 500 korun, v roce 2016 se očekává další nárůst bonusu tarifních zaměstnanců,“ přislíbil člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar na středeční výroční tiskové konferenci. Na ní automobilka oznámila znovu rekordní hospodářské výsledky. [celá zpráva]

Současná průměrná mzda je tady kolem 36 tisíc korun hrubého, v roce 2014 si dělníci vydělávali v průměru téměř 34 tisíc korun. „Průměrná mzda vzrostla od roku 2010 téměř o třetinu,“ připomněl rok co rok se zvyšující odměny Wojnar. Ve zmíněném roce 2010 si dělníci ve Škodě Auto vydělávali v průměru 28 200 korun měsíčně.