Kdy blokáda bude a jak bude vypadat, nechce Jančura komentovat. „Nebudu k tomu nic říkat, nezlobte se,” řekl Jančura na dotaz Novinek.

Stejně se vyjádřil i mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. „Tuto informaci nebudeme nijak komentovat. Naším cílem je dlouhodobě, aby vydávání peněz evropských daňových poplatníků prostřednictvím operačních programů na pořízení nových vlakových souprav bylo výhradně spojeno s otevřenou férovou soutěží na provozování dotovaných vlakových spojů – nikoli s přímým zadáním Českým drahám," řekl Novinkám Ondrůj.

Podle metodiky ministerstva dopravy, kterou loni schválila vláda, by dotace inkasovaly České dráhy.

Dostali miliardu na vlaky

České dráhy už dostaly napřímo téměř miliardovou dotaci na nákup vlaků na rychlíkovou linku Brno–Břeclav–Olomouc. Nyní má ministerstvo k dispozici zhruba 20 miliard korun na další nákup vlaků. Polovina by měla jít na dotovanou dálkovou dopravu, polovina na regionální.

Ve hře zůstává podle dřívějších vyjádření ministerstva i varianta, že stát nakoupí vlaky a bude je pronajímat dopravcům, kteří uspějí v otevřené soutěži. Jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) také otevřel možnost, že by regionální vlaky vlastnily kraje a pronajímaly je dopravcům.

Mezi hejtmany však nepanuje shoda na jednotném řešení, navíc v říjnu se uskuteční krajské volby a vedení krajů se může změnit. Otázkou je, zda se Jančura do soutěží na rychlíkové linky přihlásí. V prosinci prohlásil, že pokud současná vláda schválí harmonogram, podle něhož se podaří do roku 2025 vysoutěžit všechny výkony na železnici objednávané z veřejných peněz, nebude se účastnit žádného výběrového řízení.