„Možná už v roce 2016 předložíme první návrhy, které by mohly být základem pro evropský systém pravidel pro výběr poplatků za užívání silnic od nákladních i osobních aut ve všech zemích EU, které se rozhodly zavést mýtné systémy," uvedla eurokomisařka. Vyzvala německé politiky, aby se zapojili do přípravy unijního mýtného systému.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Jednotný mýtný systém by měl podle Bulcové nahradit současný stav, kdy má každá země osmadvacítky vlastní pravidla. „Potřebujeme evropské řešení pro poplatky za využívání silnic. Mnoho rozdílných mýtných systémů představuje překážku v mobilitě na vnitřním trhu," řekla slovinská politička.

Evropský systém by měl podle eurokomisařky určovat výši mýtného v závislosti na ujetých kilometrech. V řadě evropských států, mimo jiné v Česku, v Rakousku nebo na Slovensku, si dosud musí řidiči osobních aut kupovat časově omezené dálniční známky bez ohledu na to, jakou vzdálenost po dálnicích ujedou. Stejný systém chtělo zavést i Německo.

Němci váhají

V Německu v současnosti platí dálniční mýtné auta o hmotnosti přes 7,5 tuny. Vláda původně chtěla od začátku letošního roku spustit také systém poplatků pro osobní auta, který by byl založen na ekologické náročnosti provozu jednotlivých aut. Poplatky by však dopadly jen na zahraniční řidiče, protože Němcům by se o jejich výši automaticky snížila daň z vlastnictví motorového vozidla. Po výtkách ze strany Evropské komise Berlín zavedení poplatků pro osobní auta odložil na neurčito.

Bulcová nyní uvedla, že německý plán na mýtné považuje za diskriminační vůči zahraničním řidičům. „A trvám na tom, že nesmí dojít k diskriminaci na základě státní příslušnosti. To není slučitelné s evropským právem,” uvedla. S německou vládou však o sporném mýtném systému stále jedná, v prosinci si od Berlína vyžádala další podrobnosti o plánu na zpoplatnění dálnic.