Hlavní obsah

Definitivní konec. Dieselgate připraví Winterkorna ve Volkswagenu o vše

Právo, pro

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Bývalý generální ředitel automobilového koncernu Volkswagen (VW) Martin Winterkorn odstoupí ze zbývajících funkcí v rámci této skupiny. Bez uvedení zdrojů o tom informovaly německý list Süddeutsche Zeitung a německé televizní stanice NDR a WDR. Bývalého dlouholetého šéfa koncernu donutil v září k odchodu skandál s nepravdivým vykazováním výsledků naměřených hodnot emisí u naftových aut z koncernu Volkswagen.

Foto: Thomas Kienzle, ČTK/AP

Martin Winterkorn archivním na snímku

Článek

Rezignace na zbývající posty v rámci skupiny se čekají v příštích dnech, uvedla také německá média. Koncern se ke zprávě odmítl vyjádřit. Winterkorn je předsedou představenstva v rodinné holdingové společnosti Porsche Automobil Holding SE, která drží většinový podíl ve Volkswagenu.

Kromě toho má mandát v dozorčí radě v Porsche, je předsedou dozorčí rady ve výrobci luxusních vozidel Audi a šéfem dozorčí rady v nedávno vytvořené holdingové společnosti Truck & Bus, napsal list Süddeutsche Zeitung. Všechny tyto aktivity spadají pod skupinu Volkswagen.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Z funkce generálního ředitele koncernu VW Winterkorn odstoupil 23. září. Uvedl ale, že si není vědom žádných pochybení na své straně.

EIB zkoumá úvěry

Evropská investiční banka (EIB) zkoumá, zda Volkswagen nepoužil některou z půjček od Evropské unie k podvodům s testy emisí u naftových motorů. V takovém případě by mohla požadovat vrácení peněz. V rozhovoru se Süddeutsche Zeitung to řekl šéf EIB Werner Hoyer. [celá zpráva]

Evropská investiční banka podle listu poskytla Volkswagenu od roku 1990 půjčky za zhruba 4,6 miliardy eur (124,7 miliardy Kč). Mimo jiné na rozvoj motorů s nižšími emisemi a výrobní závody v Jižní Americe. VW má ještě splatit 1,8 miliardy eur.

Hoyer také řekl, že EIB „velmi důkladné vyšetří“, jak Volkswagen poskytnuté finanční prostředky využil. Pokud zjistí, že peníze byly využity k jiným účelům, než bylo zamýšleno, bude si podle něj muset banka položit otázku, zda nemá požadovat úvěry zpět.

Hrozba vyšších cen aut

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) varuje, že některé vozy s naftovým motorem by při rychlém zpřísnění emisních testů mohly natolik zdražit, že by se staly pro zákazníky finančně nedostupnými a výrobci by je museli přestat vyrábět. Nepřímo tím přiznalo, že řada dieselových aut není v běžném provozu schopna plnit normy pro emise toxických oxidů dusíku.

„Testy emisí by měly odrážet podmínky ve skutečném provozu. Je ale důležité postupovat tak, aby výrobci mohli naplánovat a zavést nezbytné změny,“ uvedla ACEA.

Mezinárodní ratingová agentura Standard & Poor’s v pondělí snížila německému Volkswagenu dlouhodobý rating o jeden stupeň na A–. Současně varovala, že by mohla rating automobilce dál snížit, a to až o dva stupně. Agentura tím reaguje na dopady skandálu s emisemi.

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 miliónů aut s naftovým motorem po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí. Z toho bylo pět miliónů aut hlavní značky VW.

Jak Volkswagen podváděl

Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám