„Rádi bychom celkové zdražení udrželi pod inflací,“ řekl Kurucz. „Zahraniční jízdné se nezdraží,“ dodal ještě. Přesná čísla však nezveřejnil. Hájil i složitý výpočet jízdného, protože „nejezdíme jen po jedné trati Praha - Ostrava“.

K počtu spojů uvedl: „Bude to zhruba stejné, denně vypravují ČD přes 7000 spojů po české republice i zahraničí. Někde se to posílilo, někde si objednavatelé některé spoje škrtli.“ Kurucz ale zdůraznil, že sám nerozhoduje o spojích: „Jezdíme na základě objednavatelů, u dálkové dopravy je to ministerstvo dopravy, u regionálních spojů kraje.“

Ekonomická situace ČD se zlepšila, zatímco ještě loni měly dráhy propad 1,95 miliardy, v prvním pololetí byl jejich zisk 158 miliónů. V červených číslech zůstává osobní doprava, i když podle Kurucze počet cestujících přibývá. Podle něj je možné, že letos počet přepravených osob překročí 170 miliónů, zatímco loni jich bylo 169,3 miliónu. Podle ředitele k tomu přispívá složitá situace na silnicích, zejména rekonstrukce dálnice D1.

Generální ředitel ČD Daniel Kurucz

Předseda představenstva ČD Daniel Kurucz

FOTO: Milan Malíček, Právo

Zisková je v posledních dvou letech nákladní doprava. Zatímco v roce 2012 činila její ztráta 810 miliónů, loni byl zisk ČD Carga 686 miliónů a v první půlce letošního roku 452 miliónů.

Upozorňuje ale, že stále jsou ztrátové jednotlivé zásilky, které nemohou konkurovat silniční dopravě, protože dopravci na silnicích nižších tříd neplatí mýtné. I tady ředitel uvádí, že záleží na postoji státu: „Záleží na tom, jestli český stát rozhodne podpořit jednotlivé zásilky, tedy zásilky o velikosti jednoho vozu. Bylo by potřeba vyrovnat podmínky mezi silnicí a železnicí. Musí to být během příštího roku vyřešeno, protože jednotlivé zásilky jsou ztrátové a jako akciová společnost se bude muset ČD Cargo a ČD a.s. dál vyjádřit, protože jako správní hospodářství nemůžeme dělat ztrátové činnosti.“

V příštích letech by se podle Kurucze měl vyřešit i převod nemovitého majetku na správu železniční cesty. Tvrdí, že už nic nebrání tomu, aby to ministr dopravy předložil vládě. Zmínil, že ale případné výhrady Evropské komise k tomu, že jde o nepovolenou podporu státu dopravci, nemůže řešit, protože EK se s akciovkou bavit nebude.

Potíže s developery

Kurucz také zmínil, že se bohužel smlouva s Pentou o developerském projektu na Masarykově nádraží nedá vypovědět. Snaží se připravit alespoň její změnu, protože podle původní smlouvy to bylo tak, že by dráhy spolu s Pentou společně postavily obchodní dům, tak by se podílely na financování stavby. Druhou variantou je prodej pozemků, kdyby ale peníze přišly až po kolaudaci. Podle Kurucze je možné, že by se 700 miliónů vyplácelo postupně a první 110 miliónová splátka by přišla ještě letos, druhá v obdobné výši po vydání stavebního povolení a až poslední třetí splátka by byla zaplacena až po kolaudaci.

Složitým problémem bude podle něj i prodej pozemků na Smíchovském nádraží, kde jsou už prodány některé stavby a vnitřní pozemky. Developer pak může částku zaplacenou drahám snižovat o náklady na vykoupení těchto pozemků.

Podle něj si i tak České dráhy zachovají rating u firmy Moody´s, že společnost zůstane v investičním pásmu, i když je hodnocení špatné. Ztráta na konci roku podle Kurucze může být nižší než stávajících 1,9 miliardy, možná i poloviční. Dodal ještě, že hlavním úspěchem je vůbec to, že agentura dráhy vůbec hodnotí.