Indikátor důvěry podnikatelů se v porovnání se zářím zvýšil. Důvěra vzrostla v průmyslu a ve vybraných odvětvích služeb, ve stavebnictví se skoro nezměnila a v obchodě poklesla. Pokud jde o důvěru spotřebitelů, ta oproti září rovněž stoupla. Přesto se zvýšily obavy z rostoucí nezaměstnanosti.

„Vývoj podnikatelské i spotřebitelské důvěry je příznivou zprávou, která naznačuje, že oživení ekonomiky se nezadrhává ani v podzimních měsících,“ nechal se slyšet analytik Petr Dufek z ČSOB.

Jak uvedl analytik Michal Kozub ze společnosti Home Credit, hlavním pozitivem v průmyslu je rostoucí poptávka a také očekávání do budoucna, které se zlepšuje. „S tím, jak české podniky pomalu zaznamenávají zlepšující se situaci například v Německu, roste i jejich důvěra,“ sdělil Kozub.

Hledání poptávky za hranicemi

Podle Dufka opatrnost spotřebitelů i části podnikatelského sektoru však dává tušit, že poptávku musejí tuzemské firmy hledat zatím ještě hlavně za hranicemi, protože tuzemská ochota nakupovat a částečně i investovat není zatím ani silná a trvalá.

Obchodníci se postupně připravují na vánoční sezónu, zatímco spotřebitelé k ní mají ještě daleko. „Už vloni bylo vidět ze strany spotřebitelů posunutí sezóny ještě blíže k Vánocům a hlavně na povánoční slevy, a to samozřejmě bude obchody znervózňovat,“ připomněl Kozub.

Stavebnictví stále čeká na své vzkříšení a zatím nic nenasvědčuje, že by se situace měla obracet k lepšímu. „Tlak na cenu od zadavatelů je a bude obrovský,“ doplnil Kozub.