Nejúčinnější obranou před tzv. šmejdy na předváděcích akcích je na ně nejezdit. Proč je lidé vůbec vyhledávají? Je to kvůli malé informovanosti, nebo jsou takříkajíc nepoučitelní?

Je zřejmé, že hlavním důvodem jejich účasti na „výletech“ spojených s předváděcími akcemi není nákup hrnců, přikrývek a dalších výrobků, které zpravidla ani nepotřebují.
Oni jedou skutečně na výlet společně se svými známými, chtějí se bavit, mít nové zážitky, podívat se na známá i neznámá místa, strávit příjemný den. Často také slyší na zdánlivě lákavé nabídky všemožných dárků, bezplatného oběda či snadné finanční výhry. Předváděcí akci berou jen jako nutné zlo a nechápou, že právě prodej zboží je hlavním cílem akce.

 Poctiví podnikatelé se zpřísněných opatření bát nemusejí, ale nepoctiví ať se oprávněně bojí.

Na nekalé obchodní praktiky, hrubost a ponižování přitom nejsou připraveni a mnohdy ze strachu podléhají nátlaku a podepisují finanční závazky, kterým často nemohou ani dostát. A neznalost spotřebitelských práv pak dokončí dílo zkázy – od smlouvy odstoupí pozdě nebo vůbec a pak už jim nezbývá, než platit a platit… A když neplatí, dostanou se do dluhové pasti končící exekucí.

Kolik je v Česku firem, které předváděcí akce pořádají?

Nemáme k dispozici přesné informace, ale podle dostupných údajů několik set.

Ministerstvo průmyslu a obchodu navrhuje zavést povinnost pořadatelů hlásit podrobnosti o každé prodejní akci dopředu a chce také pomáhat obětem těchto akcí prostřednictvím tzv. spotřebitelského ombudsmana. Bude to ale na „šmejdy“ stačit?

V každém případě to znesnadní provozování předváděcích akcí v současné nepřehledné a obtížně kontrolovatelné podobě. Pro ČOI se budoucími legislativními změnami zlepší podmínky pro kontrolní činnost. Poctiví podnikatelé se zpřísněných opatření bát nemusejí, nepoctiví ať se oprávněně bojí.
Pokud jde například o odebrání živnosti, ČOI živnostenská oprávnění neuděluje, nemá tedy právo je ani odebírat. Od loňského podzimu však v závažných případech podává ČOI přímo návrhy na odebrání živnostenského oprávnění a ministerstvo průmyslu už v této souvislosti také podalo návrh na změnu živnostenského zákona.
Od začátku letošního roku do konce května naši inspektoři zkontrolovali 176 společností, které nabízejí své výrobky a služby na předváděcích akcích. Porušení předpisů přitom zjistili ve 139 případech, za což příslušné inspektoráty ČOI pravomocně uložily 68 pokut v celkové výši 10,3 miliónu korun.

Proč vlastně nejdou tyto akce úplně zakázat?

Na takové opatření by doplatili podnikatelé, kteří podnikají v tomto oboru poctivě – i když jich je v počtu firem kontrolovaných inspektory ČOI jen kolem 20 procent. Taxislužbu také nezrušíme jen proto, že jsou mezi taxikáři nepoctivci, kteří kazí dobré jméno cechu i celé ČR, protože jejich cílem jsou třeba v Praze primárně cizinci.

Kolik se vlastně dá na takové předváděcí akci vydělat?

Přesná čísla nemáme, ale toto „podnikání“ s lidskou důvěřivostí je určitě výnosné, když je na trhu několik set firem, z nichž velká část začala podnikat v tomto oboru v rozmezí posledních dvou až pěti let.

Jaké spotřebitelské podněty v souvislosti s předváděcími akcemi řešíte nejčastěji?

U podnětů spotřebitelů šetří inspektoráty nejčastěji záležitosti týkající se formálních náležitostí smlouvy a reklamačního řízení. Společnosti neinformují spotřebitele správně o jejich právech při odstoupení od smlouvy nebo při uplatnění reklamace a také reklamace vyřizují pozdě nebo vůbec.
Velká část podání se týká nevrácení peněz při odstoupení od smlouvy – v těch případech však může rozhodnout na základě žaloby podané poškozeným pouze soud. ČOI nemá oprávnění do jednotlivých sporů mezi spotřebitelem a podnikatelem vstupovat, můžeme pouze doporučit, aby se spotřebitelé obrátili na spotřebitelská sdružení či na advokátní kancelář.

Jistě vám ale od spotřebitelů chodí podněty i z jiných oblastí…

Ano, kromě propíraných předváděcích akcí to jsou především spotřebitelské úvěry, na ty směřuje také mnoho stížností. Častá podání se týkají rovněž reklamací, a to v celém spektru prodeje výrobků a poskytování služeb. Jedná se tak o prodej v kamenných obchodech i e-shopech, o oblast veřejného stravování, problematiku jakosti pohonných hmot atd.

Chystáte se zveřejňovat všechny udělené pokuty?

V případě prodeje nejakostních pohonných hmot je povinnost zveřejňovat pravomocná rozhodnutí stanovena přímo zákonem. U ostatních kontrol tato povinnost stanovena není.
Než by ČOI k plošnému zveřejňování sankcí přistoupila, musela by zvážit veškeré důsledky, pozitivní i negativní, stejně jako i případná právní rizika, a také se na takový krok technicky a organizačně připravit. Hledáme však nejúčinnější cesty ke zlepšení informovanosti spotřebitelů i v této oblasti. Velmi doporučuji sledovat web ČOI, který je inovovaný a má úžasnou vypovídající hodnotu pro spotřebitele i podnikatele.

Ing. Vladimír VELČOVSKÝ (47 let) – ekonom, absolvent několika zahraničních akademií a kurzů; do roku 2003 pracoval na exponovaných řídících pozicích ve strukturách resortu obrany. Je specialistou na procesní řízení a manažerské řízení velkých celků. Do nástupu do funkce ústředního ředitele České obchodní inspekce byl manažerem-poradcem několika soukromých společností a majitelem prvoligového hokejového klubu v Šumperku. Má dvě dospělé dcery a k jeho zájmům patří cestování, tenis, auta a dobré víno.