Provozní zisk Škody Auto klesl a vloni dosáhl částky 712 miliónů eur, zatímco v předchozím roce to bylo 743 miliónů eur. Zisk po zdanění klesl z předloňských 16,1 miliardy korun na 15,4 miliardy korun.

„Navzdory nepříznivému ekonomickému prostředí zvýšila Škoda potřebné investice do nových modelů a kapacit a opět dosáhla provozního výsledku nad 700 milionů eur,“ hodnotil výsledky předseda představenstva společnosti Winfried Vahland. Investice společnosti vzrostly zhruba o polovinu na 832 miliónů eur. „Tím jsme si vytvořili podmínky pro budoucí růst,“ předpokládá Vahland.

Vedení automobilky Škoda Auto na středeční tiskové konferenci firmy

Vedení automobilky Škoda Auto na středeční tiskové konferenci firmy

FOTO: Radek Plavecký, Právo

Mezi největší investice patří například výstavba nových linek na výrobu třetí generace Škody Octavia, Rapidu a Seatu Toledo v mladoboleslavském závodě či výstavba nového vývojového centra motorů.

Začátek letošního roku není příliš optimistický. V únoru klesl prodej ve srovnání s loňským únorem téměř o sedm procent. Zatímco vloni za první dva měsíce automobilka prodala 147 500 aut, letos to bylo za leden a únor jen 136 600 vozů.

Hlavním důvodem tohoto poklesu je podle vedení firmy především aktuální náběh výroby nové generace modelu Škoda Octavia a prodej rovněž ovlivnil pokles některých evropských trhů.

Prodej modelů Škoda v roce 2012
model
počet aut
změna proti roku 2011 (v %)
Octavia
409 600
5,8
Fabia
240 500
-9,9
Superb
109 100
-6,5
Yeti
87 400
24,3
Roomster
38 000
5,4
Rapid
24 700
nový model
Citigo
30 000
nový model, prodej pouze v Evropě
celkem
932 200
6,8
Zdroj: Škoda Auto

„Začátek roku 2013 je pro značku Škoda ve znamení nové generace modelu Octavia. V našem hlavním závodě v Mladé Boleslavi se v současnosti rozjíždí výroba tohoto modelu, současně je uváděn na evropské trhy. Škoda Octavia Combi měla svou světovou premiéru na autosalonu v Ženevě,“ shrnuje předseda představenstva společnosti Winfried Vahland.

„Jsme optimističtí, očekáváme, že s naší modelovou ofenzívou bude pozitivní vývoj značky pokračovat i v tomto roce,“ dodal Vahland. Ten sice očekává v prvním pololetí meziroční pokles prodeje, nicméně za celý rok 2013 by rád viděl vyšší prodeje oproti loňsku.

Situaci v odbytu ovlivnily některé slábnoucí evropské trhy, jejichž vlivu se ani tuzemská automobilka nevyhnula. „Jakmile plně naběhne výroba a prodej modelu Octavia a všech jeho variant, uvidíme odpovídající pozitivní efekty,“ předpokládá Vahland.

Pro automobilku jsou zásadní zahraniční trhy v Číně a Německu. Na obou si dosud stále zachovává malý růst. Na největším trhu v Číně vzrostly v únoru dodávky zákazníkům na 17 700 vozů.

V porovnání se stejným měsícem uplynulého roku to bylo o 3,2 procenta více. V Německu – na druhém největším trhu značky Škoda – vzrostly dodávky lehce o 0,2 procenta na více než 9 900 vozů. Naopak poklesl středoevropský a východoevropský trh.

Škoda Auto – ukazatele
rok
2010
2011
2012
tržby (v mld. Kč)
219,5
252,6
262,6
zisk (nezdaněný v mld. Kč)
10,6
19,3
17,9
zisk (zdaněný v mld. Kč)
8,8
16,1
15,4
výroba (v tis. autech)
782,8
900,6
944,4
prodej (v tis. autech)
762,6
879,2939,2
--prodej v západní Evropě
333
362
358
--prodej v ČR
58
58,2
59,7
--prodej v Číně
180,5
220,1
235,7
zaměstnanci (kmenoví)
24 714
26 565
26 404
Zdroj: Škoda Auto