ABI zajišťoval od ledna 2007 na základě smlouvy o výhradním obchodním zastoupení na území USA import, distribuci a marketing prémiového světlého ležáku z Budějovického Budvaru, který se v severní Americe prodává pod značkou Czechvar.

Smlouva z roku 2007 odpovídala tehdejší strategií ABI s cílem využít dynamicky rostoucí poptávku po importovaných pivech v USA a stát se největším importérem prémiových a super-prémiových značek do USA. ABI dokonce vytvořil specializovanou obchodní divizi. V roce 2006 hledal ABI do svého portfolia kvalitní český super-prémiový ležák a značka Czechvar nejlépe splňovala jeho představy.

Budějovický Budvar nabídku ABI k obchodní spolupráci přijal, neboť věřil, že mu smlouva dá příležitost využít největší distribuční sítě na území USA a zásadně zvýšit exportu do USA.

Spolupráce spory neurovnala

Jak Samec připomněl, smlouva se týkala pouze obchodní spolupráce v USA a nijak neovlivnila probíhající spory o značku Budweiser v ostatních zemích. V roce 2008 se ve společnosti ABI změnila obchodní koncepce a její zájem o dovoz importovaných značek do USA poklesl.

„Náš partner bohužel zásadním způsobem neplnil obchodní cíle, kterých měl podle smlouvy dosahovat,“ zdůraznila prodejní manažerka Budějovického Budvaru pro severní Ameriku Vlasta Kociánová, s tím, že v roce 2011 splnil ABI prodejní cíl, k němuž se zavázal ve smlouvě, pouze na 30 procent.

Spory Budvaru s Anheuser-Busch
Firma Anheuser-Busch InBev je největším výrobcem piva na světě. S českobudějovickým Budvarem vede řadu soudních sporů. Oba pivovary bojují více než sto let o značku Budweiser a její různé obměny. Většina sporů je z nedávných let, kdy Budvar zvýšil export.

„Nesplněním objemu prodeje došlo k závažnému porušení smlouvy, které v lednu 2012 vedlo k rozhodnutí o ukončení spolupráce s ABI. Tento týden vyprší šestiměsíční výpovědní lhůta a distribuci Czechvaru v USA od 7. července převezme náš nový importér,“ dodává Vlasta Kociánová.

Kociánová upřesnila, že novým importérem se stane společnost United States Beverage (USB). „Ve společnosti USB pracuje tým špičkových odborníků. Očekáváme, že v příštím roce prodáme v USA kolem 9000 hektolitrů Czechvaru a věříme, že se prodej bude dynamicky zvyšovat i v dalších letech,“ upřesnila manažerka.