„Aby se chátrání neprohlubovalo, potřebovali bychom jen letos od státu 4,4 miliardy korun, k dispozici však na to máme jenom 1,1 miliardy. A ani pro příští roky to bohužel nevypadá, že by se situace s financováním oprav a rekonstrukcí mostů zlepšila,“ sdělil v úterý ředitel výstavby ŘSD René Poruba.

Podle informací ŘSD je 53 ze zmíněných mostů už přímo v havarijním stavu. Na otázku, zda silničáři čekají, až mosty spadnou řidičům na hlavu, Poruba prohlásil: „Ředitelé našich regionálních správ mají o stavu mostů ve svých krajích přehled. Kdyby přímo hrozilo spadnutí, most by uzavřeli nebo by se to vyřešilo rychlou havarijní opravou.“

Problémová kvalita

Dalším problémem je kvalita prováděných oprav. ŘSD totiž podle Poruby nemá peníze ani na to, aby práci odvedenou stavebními firmami důkladně zkontrolovalo, a dělá se to jen namátkově. Není tedy divu, že po uplynutí záruky se některé mosty musejí opravovat znovu a vše se zbytečně prodražuje.

Na dotaz Práva, co hodlá ŘSD dělat s tímto zoufalým nedostatkem peněz, Poruba odpověděl: „Ministerstvům dopravy a financí i hospodářskému výboru Sněmovny předložíme podrobný přehled o stavu mostů v ČR i opatření, která pro zefektivnění výstavby a oprav přijímáme. Doufám, že to bude dostatečný signál k tomu, abychom se dočkali více finančních prostředků.“

Ještě hůř jsou na tom kraje

Zatímco dříve stát přispíval také na opravy komunikací nižších tříd, od roku 2005 je to pouze záležitost krajských rozpočtů. Kvůli dlouhodobému zanedbávání oprav je tak v havarijním stavu téměř polovina ze 49 tisíc kilometrů silnic nižších tříd a přes 1700 z více než 12 000 mostů, které na nich stojí.

Že je situace neúnosná, shodovali se odborníci už v roce 1996. Tehdy byl přijat program obnovy mostů, který počítal s výdaji přes tři miliardy korun ročně. Postupně byl ovšem utlumován a finanční prostředky šly především na budování nových dálnic.

Skončit s diskriminací

Na dramatickém zhoršování stavebního stavu mostů se podle ŘSD léta podepisovaly i špatné projekty a nekvalitní materiály, které stavbaři používali. „Nechceme se hrabat v tom, co dělala předchozí vedení ŘSD špatně, ale pro opravy i výstavbu mostů teď chystáme zásadní změny,“ ujistil Poruba.

Novinkou budou například samostatná výběrová řízení na stavbu silničních mostních objektů, která mají otevřít prostor pro účast většího počtu malých specializovaných mostařských firem. Ty dosud byly v soutěžích diskriminovány a ŘSD dávalo přednost velkým stavebním společnostem.