Vláda schválila ministru obrany Martinu Stropnickému (ANO) návrh, který počítá s tím, že přestavba tří nepotřebných jednomístných L-159 na tři dvoumístné v Aeru Vodochody, což je výrobce letounů, vyjde na 437 miliónů korun bez DPH.

S připočtením daně z přidané hodnoty stroje vyjdou letouny na 524 miliónů korun, tedy jeden na 175 miliónů, zatímco dřív to bylo jen 111 miliónů za kus. Před šesti lety za dva dvoumístné stroje zaplatila armáda podle zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu 221,8 miliónu včetně DPH. Jeden stroj tehdy vyšel na zmíněných 111 miliónů korun, tedy o 64 miliónů míň než dnes.

Letouny musely od roku 2010 projít nezbytnou modernizacíJiří Caletka, obrana

Aero nechce důvody zdražení komentovat. „Vámi uváděnou částku nemůžeme v žádném případě potvrdit. Jsme na začátku jednání a není ani jasně daný rozsah prací,“ řekla Právu mluvčí leteckého výrobce Tereza Vrublová. Ministerstvo obrany hájí růst ceny tím, že před šesti lety koupila první verzi cvičné L-159 T1 a že dnes si chce objednat stroje L-159 T2, které jsou v mnohém modernější.

„Letouny L-159 musely s ohledem na dobu, která od roku 2010 uplynula, projít nezbytnou modernizací,“ řekl Právu Jiří Caletka z tiskového odboru ministerstva. „Budou integrovány multifunkční displeje, bude zabudován systém vnitřního a vnějšího osvětlení pro použití brýlí nočního vidění a uskuteční se další uživatelem vyžádané konstrukční úpravy,“ dodal.

Zdražení je logické, tvrdí expert

Navíc podle něj Aero v roce 2010 využilo agregáty z dalších dvou nepotřebných letounů, což přestavbu zlevnilo. Podle leteckého experta Tomáše Součka je zdražení logické, protože v letounu přibude radar a mnohem modernější displeje a avionika.

„Bude mít všechny bojové schopnosti jako jednomístná L-159 Alka, a navíc bude mít výcvikovou kapacitu díky druhému kokpitu,“ řekl Právu. Armáda si od Aera Vodochody v roce 1997 objednala 72 strojů a postupně za ně zaplatila okolo 50 miliard korun, tedy skoro 700 miliónů za kus.

Po několika letech se ale armáda rozhodla využívat pouze 24 strojů. Z toho 16 jednomístných a osm dvoumístných (dnes jich armáda má pět). Zbytek se jí po dlouhých vyjednáváních podařilo prodat. Patnáct kusů odkoupilo zpět Aero pro iráckou armádu, 21 strojů si pořídila americká firma Draken, která je používá pro výcvik amerických pilotů.

Pět strojů obrana v roce 2010 vyměnila do Španělska za jeden dopravní letoun CASA. Dva bitevníky Španělé však museli jako penále české armádě vrátit. O dva stroje armáda přišla při haváriích. Šest kusů „zkanibalizovala“ na přestavbu na dvoumístné verze a jeden jí zbyl na náhradní díly.