Části ostravské odborné umělecké veřejnosti se kovová plastika ztvárňující mystickou bytost stvořenou z koně a důlního vozíku nelíbí. Označují ji za kýč, umělecký smog a nevkus. Ta druhá část ostravských umělců sochu chválí, rakouská odbornice ji dokonce označuje za unikátní v rámci celé Evropy. Rozděluje také obyvatele Ostravy.

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Usazování sochy Pocta hornictví před budovu ostravské Nové radnice

Zdroj: Denisa Telaříková/Právo

Plastika Ondřeje Gély, Stanislava Holíka, Jana Balnera a Jana Braunše je vítězem Sympozia prostorových forem Ostrava 2013, které letos již popáté pořádala střední soukromá umělecká škola AVE ART Ostrava. Škola na akci získala 120tisícový grant od města, v rámci sympozia vznikly čtyři sochy. Pocta hornictví jednomyslně zvítězila.

Socha je problematická

„Vše kolem sochy je problematické. Kvalitativně je problematická, neodpovídá duchu a prostoru, kde je umístěna. Jak se tam dostala, je také problém. Místo před ostravskou radnicí je naprosto shozené, myslím tím i druhou sochu, která zde je umístěna, Ikara,“ uvedl umělecký manažer Galerie města Ostravy, výtvarný kritik a kurátor Marek Pokorný.

Dodal, že instalaci nové sochy měla předcházet diskuse s odborníky.

Unikátní umělecké dílo v rámci Evropy

Zcela rozdílný názor na kovovou plastiku má rakouská umělecká kovářka a kunsthistorička Christine Habermann von Hoch, která je dcerou zakladatele kovářského setkání Hefaiston Alfreda Habermanna, jenž je mezi kováři znám jako jejich papež. Podle ní je socha designově, tematicky i řemeslně nádherně zpracovaná.

Nová kovová plastika Pocta hornictví před ostravskou Novou radnicí budí velké emoce.

Nová kovová plastika Pocta hornictví před ostravskou Novou radnicí budí velké emoce.

FOTO: Denisa Telaříková, Právo

„Socha je unikátním uměleckým dílem v rámci celé Evropy. Její pojetí je netradiční, a proto velmi originální. Exponované místo v Ostravě si ji bezesporu zaslouží,“ sdělila v úterý Právu Christine Habermann von Hoch, která letos ostravskému sympoziu předsedala.

„V komisi zasedlo mnoho odborníků, na vítězství sochy jsme se jednomyslně shodli. Skvěle totiž naplňovala zadané téma industriální Ostrava. Socha zachycuje historii města i jeho současnost a dynamický rozvoj,“ shrnula rakouská sochařka, která jezdí po celém světě.

Sochu pochválil například i vedoucí katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Ostravské univerzity Ondřej Vorel.

Naopak na internetu ji odsoudili mimo jiné ostravští kunsthistorici Martin Strakoš a Kamil Drabina. Práce mladých kovářů se měla líbit i hlavnímu architektovi města Cyrilu Vltavskému, jehož útvar sochu na pár měsíců zde schválil. Právu se však včera ve věci odmítl vyjádřit.

Socha zde má být do poloviny roku 2014

Podle ředitele AVE ART Jaroslava Prokopa, jehož škola sochu vlastní, má plastika milostovických kovářů obrovskou hloubku.

„S tím, že se rozvíří kolem sochy bouře kritiky, jsem počítal, jelikož i kolem soch andělů na Masarykově náměstí byl rozruch. Kritiku vnímám jako mediální bublinu, jinak to neumím pojmout. Ostravští umělci mají pocit, že jim utíkají nějaké peníze, ale tu sochu jsme nyní městu zapůjčili zdarma a je jedno, jak dlouho zde bude stát – jestli měsíc, půl roku či rok. Bylo by fajn pak udělat anketu veřejnosti,“ reagoval Prokop.

Podle města by zde socha měla být do poloviny roku 2014. „Do tohoto termínu máme souhlas od správce zeleně, což je centrální obvod,“ řekla ostravská mluvčí Andrea Vojkovská.