Hlavní obsah

Podnikavci uspěli v Japonsku se službou, která za vás dá výpověď v práci

Novinky, vps

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dvojice japonských podnikatelů solidně vydělává na službě, o které jste možná ani nevěděli, že existuje. Pokud někdo nechce dát osobně výpověď v práci, ať už má důvody jakékoliv, vyřídí jejich firma vše za něj.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Tošijuki Niino a Jujčiro Okazaki za poslední rok ukončili více než 1500 pracovních poměrů v různých oborech od IT až po zdravotnictví. V žádném z těchto zaměstnání ale sami nepracovali, jen podali výpověď za někoho jiného prostřednictvím jimi založené společnosti Exit.

„V mnoha japonských společnostech je zakořeněné, že je špatné nebo ostudné dát výpověď. Zklamali byste tím ostatní nebo by na vás křičel šéf. Mnoho lidí tak zůstává v zaměstnání, které nenávidí,“ uvedl pro list Financial Times Okazaki s tím, že jejich firma tohle změnila.

Výpověď hned druhý den

Jejich klienti jsou různí, jak uvedl web listu Japan Times. Jednalo se například o vyčerpaného designéra, který měsíčně napracoval přes 160 hodin přesčasů. Nebo o mladou prodejkyni pojištění, která už nemohla vydržet, jak na ni v práci pořád někdo křičí.

Exit si za jednu výpověď účtuje 50 tisíc jenů, tedy asi 10 tisíc korun. Objednávky přijímá online, přičemž většina lidí chce v zaměstnání skončit hned druhý den. Někdo z Exitu tak do jejich firmy zavolá a vysvětlí, že zaměstnanec již nepřijde a nechce přijímat jakékoliv hovory. Poté dojde na výpověď se zákonnou dvoutýdenní výpovědní lhůtou. Mnoho klientů má nashromážděný dostatek dovolené, kterou tento úsek pokryjí. A kdo nemá, ten si prý rád vezme neplacené volno.

Podle Niina obvykle dojde při telefonátu na křik a požadavek zaměstnavatele, aby mohl mluvit se svým zaměstnancem. Do případného právního sporu mezi firmou a zaměstnancem se už Exit nezapojuje.

Nejsou sami

Exitu se daří, podle svých zakladatelů momentálně vyřizuje asi 300 zakázek měsíčně. Umožnila to proměna japonského pracovního trhu, který doplácí na stárnoucí populaci. Zaměstnavatelé mají někdy problém udržet pracovníky a lidé jsou oproti dřívějším letům více nakloněni ke změně práce.

Niino a Okazaki nejsou jedinými, kdo s tímto nápadem přišel, s rostoucí poptávkou se jim objevila konkurence. Stále ale mají prostor pro růst. Nenabízejí totiž službu, která by zařídila, aby se o výpovědi dozvěděli i rodiče klientů. Je to totiž podobně nepříjemná záležitost jako výpověď samotná. A sám Niino o tom něco ví. Ještě totiž neřekl své matce, že už opustil své předchozí zaměstnání v bance.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám