„Pokud bychom učinili vše, co můžeme, abychom nabídli naše destinace a abychom usnadnili cestování, tak to může být obrovská pomoc turistickému průmyslu a může to být pro Českou republiku nesmírně významná věc,“ soudí Zaorálek o potenciálu čínských turistů, kterých se v současnosti za hranice země vydává téměř 100 miliónů ročně.

Do Česka jich loni přiletělo okolo 165 000. Tento počet přitom každý rok stoupá. O rok dříve to bylo zhruba o 20 000 lidí méně a v roce 2011 jen lehce přes 100 000. Číňané jsou současně velmi lukrativní turisté s velkou kupní sílou.

„V současnosti jsou Číňané druzí po Rusech v utrácení na hlavu během pobytu v České republice,“ upřesnil ředitel pobočky agentury Czechtourism v Šanghaji František Reismüller. „Nejraději nakupují luxusní zboží. Nejvíce utrácejí za české sklo a za světové značky v pražské Pařížské ulici,“ dodal.

Nejlepší reklamou je film

Tomu, aby čínských turistů jezdilo do Česka ještě více, má kromě nedávného zjednodušení vízové procedury pro Číňany napomoci i chystaný čínský film Somewhere only we know (Tam, kde to známe jen my). Ten se bude v čínsko-české produkci od května natáčet v Praze.

„Číňani, pokud vidí nějakou zajímavou destinaci ve filmu, se potom rádi do té destinace vypraví. Jsou tady už zkušenosti například s filmem thajským, kde se následně o sto procent zvýšily výjezdy do Thajska,“ přiblížil Reismüller možný přínos chystané romantické komedie, od níž si Česko slibuje opakování úspěchu korejského seriálu Milenci z Prahy. Po jeho odvysílání se v Jižní Koreji razantně zvedl zájem o návštěvy Česka.

Usnadnit Číňanům cestování do ČR by měla i zvažovaná přímá letecká linka z Číny do Prahy. Z jakého města by do Česka létala a kdo by ji provozoval, se podle Zaorálka zatím jedná, podílet by se na tomto projektu měly i české subjekty.

„Pokud by se zavedla přímá linka mezi jakoukoli čínskou destinací a Prahou, nejlépe Pekingem či Šanghají, tak by nárůst počtu čínských turistů v ČR mohl být meziročně i 30 až 50 procent,“ věří Reismüller.