Hlavní obsah

Praha chce podpořit příjezdovou turistiku, přispěje na projekty 14,5 milióny

Právo, Hynek Paštěka

Magistrát chce zastavit propad počtu turistů, kteří do metropole přijíždějí. Letos chce formou partnerství a grantů do různých projektů na podporu příjezdové turistiky dát okolo 14,5 miliónu korun. Jak jsou vynaložené peníze efektivní, ale nikdo nesleduje.

Foto: Profimedia.cz

Turistický ruch živí nějakým způsobem okolo dvaceti procent Pražanů.

Článek

Na projekty formou partnerství připadá letos 12,5 miliónu korun, zbylé dva milióny Praha rozdělí formou grantů. Metropole se tak má stát partnerem například projektu Carnevale Praha, který chce obnovit tradice karnevalu v metropoli, ulice by mělo oživovat současné výtvarné umění při stejnojmenné akci, na Smíchově se zase bude konat festival alpinismu.

„Letos víme o čtyřech autobusech lidí z Rakouska a Itálie, kteří se na nás obrátili. Další přijedou na vlastní pěst. Přesnou statistiku o zahraničních turistech, kteří festival navštěvují, si ale nevedeme,“ řekl Právu organizátor festivalu alpinismu Ladislav Jirásko.

Propagace pražského karnevalu

Podobně těžko se měří účast cizinců například na pražském karnevalu. „Určitě ale pozorujeme vzrůstající tendenci příjezdů. Jsme totiž jediná velká mimosezónní akce, která probíhá po deset dní. V propagaci karnevalu spolupracujeme s agenturou Czechtourism, také nás doporučují ubytovací zařízení v rámci svých možností. Letos jsme se stali členy federace karnevalových měst a v květnu jedeme na mezinárodní setkání, které chce na karneval také upozornit,“ řekla Právu ředitelka Carnevale Praha Zlatuše Müller.

Jako velmi úspěšný hodnotí karneval pražský radní pro cestovní ruch Ondřej Pecha (ODS). „U většiny akcí je ale efekt spíše dlouhodobý a těžko se exaktně měří,“ dodal Pecha.

Nedá se tak s určitostí říct, zda přitáhnou davy turistů, pouze jednotlivce nebo vůbec nikoho. „Jestli ano, tak podle mne maximálně jednotlivce. Jde tedy o vyhozené peníze, místo toho, aby se Praha skutečně komplexně a systematicky snažila zastavit odliv turistů,“ řekl Právu mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA), Tomio Okamura.

Předražené taxíky, podvodné směnárny, kapsáři

Podle něj jde především o to, aby se z cestovních bedekrů dostaly poznámky o nepříjemnostech, které mohou turisty v Praze potkat. Tedy předražené taxíky, podvodné směnárny, kapsáři a podobně. Dokud tyto nešvary nepřestanou být jedním ze symbolů Prahy, pokles přijíždějících turistů se nezastaví.

„Takové akce si může dovolit například Rakousko a Vídeň, což je standardně fungující stát a metropole. Je to ostatně vidět na číslech. Zatímco počet turistů přijíždějících do České republiky vloni klesl o 9 procent, v Rakousku je to pouze 2,7 procenta,“ vysvětlil Okamura.

Dvojjazyčné orientační nápisy

Jednání s magistrátem ohledně zavedení dvojjazyčných orientačních nápisů a dalších opatřeních podle něj prý zatím usnula. Také nový zákon o taxislužbě vláda v prosinci zamítla. Nějaký příjem z turistického ruchu má přitom 20 procent Pražanů.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám