Pravda, s tím počasím jsme měli štěstí. Naplánování bylo naprosto perfektní. Volkswagen Sharan ve čtyřkolce jsme nafotili a pak začalo sněžit. A test probíhal přímo v nejhorším možném zimním počasí – perfektní test jeho vlastností.

Autobus pro sedm

Volkswagen Sharan je auto, po němž touží rodiny s dětmi. Především těmi malými, kdy do kufru je třeba nabalit velký kočárek. Nebo s dětmi dvěma a více. Sem se totiž vejdou i tři dětské sedačky vedle sebe do druhé řady. A kde se nevejdou, tak se dají i do třetí řady. Pod podlahou je totiž vyklápěcí dvojice sedadel.

Volkswagen Sharan 2.0 TDI 4Motion

Volkswagen Sharan 2.0 TDI 4Motion

FOTO: LL

Pravda, není to ta nejpohodlnější sedačka v autě, ale sedět se na ní dá. Jen škoda, že opěradlo a sedák se vyklápějí zvlášť. Všechny ostatní vozy na trhu to zvládnou na jediný zátah.

Auto je to prostě velké. Velký kočárek tam dáte, a když to není úplný obr, tak ho nemusíte ani sklápět. A kolem naskládáte hromady dalších věcí – od skládací dětské postýlky, přes kolo, tašky s jídlem oblečením, nočník… Prostě všechno a pořád uvidíte zadním okénkem.

A když přijde na to, že musíte odvézt třeba prkna na chatu, tak prostě sklopíte třetí řadu sedadel, druhou a pak i sedadlo spolujezdce a vejde se vám cokoli o délce větší než tři metry.

Prostě Volkswagen

Podívejme se na design čelní masky. Je to Volkswagen. Chcete říct něco víc? Asi není třeba. Koncept je stejný jako u touranu nebo tiguanu… Prostě jako u jakéhokoli jiného Volkswagenu. Je to jednoduchý design, čistý, nestárnoucí a občas trochu nudný.

Volkswagen Sharan 2.0 TDI 4Motion

Volkswagen Sharan 2.0 TDI 4Motion

FOTO: LL

Proti minulé generaci sharanu je elegantnější v poměru oken a plechů. Vypadá rozhodně dynamičtěji a přitom je zevnitř vidět perfektně. Tedy až na přední sloupky, které jsou opravdu robustní, a není přes ně dobrý výhled šikmo dopředu.

Volkswagen je to i v interiéru. Mnoho lidí nadává na jednotnost tlačítek, rozmístění, funkce… Na design, který se nezměnil už mnoho let. Nudný a bez nápadu.

Jenže po zkušenostech z mnoha jiných vozidel, kde řidič dlouho hledá, jak se vlastně zapíná rádio, kde má zapnout vyhřívání sedadel, kde se… Prostě tady je všechno tam, kde to očekáváte. Přesně na tom samém místě. Akorát tak daleko, skvěle fungující. Žádné hraní s posouvátky na dotykovém displeji. Hlasitost se ovládá kolečkem. Vyhřívání zadního okna také. Navíc tu nic nevrže, nerachtá, a to je na tak velké auto dobrá vizitka.

Dva litry a pohon na všechna kola

Pod kapotou jsme měli dvoulitrový čtyřválec spalující naftu. Měl výkon 110 kW. Co je ale u takového motoru důležitější než výkon, je jeho točivý moment a průběh. Nejvyšší hodnota je v tomto případě 340 Nm, které má rozmezí od 1750 do 3000 ot./min.

K tomuhle autu bychom si asi těžko dokázali představit lepšího společníka z nabídky VW. Cokoli většího je nadbytek, cokoli menšího by znamenalo nedostatek. Ve spojení se šestistupňovou převodovkou je to opravdový ideál.

Naprosto dokonalé pro tři dospělé nebo ještě lépe pro tři dětské sedačky.

Naprosto dokonalé pro tři dospělé nebo ještě lépe pro tři dětské sedačky.

FOTO: LL

Malá poznámka – automobil splňuje Euro 6, a to díky tomu, že do výfukového potrubí se vstřikuje močovina. Sharan to předvedl jako jeden z prvních vozů na trhu. Bohužel nalévací hrdlo je na straně kufru, úplně dole, když se odklopí levé opěradlo.

Nechceme si představit, co by se stalo, kdyby močovina ukápla nebo dokonce natekla na „tapecírunk“ zavazadelníku. A kvůli ne úplně dokonalé přístupnosti se to klidně stát může.

Zpět k pohonu všech kol. Na velkém rodinném voze typu MPV je to tak trochu unikát. Není to auto do terénu. Není to ani SUV. Je to prostě osobní auto, které má ambice být trochu jistější v zatáčkách nebo právě na sněhové nadílce. Někomu to nedává smysl, ale nám ano. Vždyť VW Sharan není vůbec malé auto. Není to ani levné auto. A je pro rodinu.

Ohromné auto s předním pohonem, naložené až po střechu dětmi a jejich věcmi, je na sněhu trochu hrůzná představa. Kdo má na sharana, ten si už přidá i na 4Motion.

Sedadlo u spolujezdce lze sklopit.

Sedadlo u spolujezdce lze sklopit.

FOTO: LL

Test ukázal, že na sněhu je to perfektní pomocník, který vytáhne auto i z bryndy zamrzlého parkoviště postaveného mírně do kopce. U předokolky v téhle velikosti – neřešitelný problém.

S pohonem všech kol, velikostí karoserie apod. souvisí i spotřeba. Ta není nijak závratná, ale do ekologické hitparády se taky nezapíše. Osm litrů s lehkou nohou. Je na vás, co si o tom myslíte.

A teď cena

Základní cena je 910 900 Kč. Třicet tisíc se připlácí za vyšší výbavu Highline (naše). Šedesát tisíc za pohon všech kol. Takže už jsme na jednom miliónu a devíti stech korunách.

Pak k tomu pár paketů, výbavička a máme tu auto za 1 188 200 korun. To není málo. Vůbec ne. Ale auto je o parník větší než jakákoli konkurence. Je pohodlné. Má pohon všech kol. Má skoro všechno. Tedy až na navigaci, která stojí dalších 20 500 Kč. To je pěkný úlet. Auto za 1,1 miliónu a navigace nikde a příplatek za ni je vyšší než za nový iPhone 6.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1968 ccm, vznětový čtyřválec
Max. výkon:110 kW (150 k) při 3500 ot./min.
Max. točivý moment:340 Nm při 1750-3000 ot./min.
0–100 km/h:10,6 s
Nejvyšší rychlost:198 km/h
Průměrná spotřeba:5,7 l / 100 km
Pohotovostní hmotnost:1891 kg
Poháněná náprava:4x4
Cena základní verze:910 900 Kč
Cena s testovanou motorizací: 970 900 Kč