Třetí generace fabie se povedla, praktičtější a o necelé tři desítky tisíc korun dražší verze se nám líbí více. Za 300 tisíc korun dostanete výborně vybavené auto s čtyřválcovým TSI, které čtyřčlenné rodině, jež na vysněnou octavii nedosáhne, chtě nechtě vystačí od víkendových jízd po delší cesty.

Prozkoumali jsme vnitřek nejenom v nejvyšší výbavě (kterou dostávají automaticky všechna novinářská auta), ale ani druhý výbavový stupeň Ambition nevypadá vůbec zle. Zpracování je velice dobré, autorádio s USB vstupem snadno ovladatelné; příjemným detailem je dekorační lišta před spolujezdcem, o dobré ergonomii asi nemá smysl mluvit.

Škoda Fabia Combi

Škoda Fabia Combi

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Kontroverzní systém start/stop mají všechny verze fabie, tlačítko pro vypnutí je ale velmi dobře umístěno poblíž řidičovy levé ruky. Naopak výborné jsou zadní Isofix úchyty, nechybí ani výškové nastavení předních pásů (to nemají často ani dražší auta), v autě je dostatek odkládacích prostorů na drobnosti.

Ergonomie tradičně výborná

Rozsah posunu řidičovy sedačky a možnosti pro příčné a podélné nastavení volantu jsou tradičně výtečné. Palubní deska vypadá, že má měkčený plast, ale na poklep je dost tvrdý, první generace s vypěňovaným povrchem jej měla hezčí.

Novinářské provedení mělo prosklenou střechu, což možná na pár minut jízdy ocení děti, jinak je lepší kvůli tuhosti karoserie i praktičnosti (přes léto stejně budete mít povětšinou zataženou integrovanou roletu kvůli slunečnímu svitu) ušetřených 21 500 korun utratit za jinou komfortní výbavu.

Škoda Fabia Combi - provedení Ambition vypadá překvapivě luxusně.

Škoda Fabia Combi – provedení Ambition vypadá překvapivě luxusně.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Drobný postřeh k pneumatikám: vozidlo ze Škody mělo obuté pneumatiky Michelin, druhé – zakoupené v autosalonu – obouvalo korejské Nexeny (ty dostávají běžné octavie a rapidy).

Na našich fotografiích si můžete prohlédnout i dva typy světlometů: auto s litými šestnáctipalcovými koly (a panoramatickou střechou) má dražší provedení světlometů (H7) s integrovanými diodami pro denní svícení. Druhý model má halogenová světla H4 s denním svícením, ovšem bez diod. Kvůli dvěma typům světlometů je jejich rozměr v obou verzích příliš velký – jeden z mála detailů, které na vnějším vzhledu kritizujeme, jinak se nám fabia vskutku líbí.

Škoda Fabia Combi - vpravo verze dražšími světlomety

Škoda Fabia Combi – vpravo verze s dražšími světlomety

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Opět 1.4 TDI, tentokráte ale o dost lepší

Označení 1.4 TDI může v pamětnících na tříválec o stejném zdvihovém objemu z let 2001–2010 vyvolat paniku, praxe ale ukázala, že obavy rozhodně nejsou namístě. Hliníkový agregát v nové fabii má totiž klidný chod, leckdo by mu tipoval o jeden válec navíc. Silnější vibrace zaznamenáte, jen když otevřete dveře a položíte na ně ruku, uvnitř je ale odhlučnění výtečné, a to i v rychlostech vysoko nad českým dálničním limitem.

Doba, kdy tříválce vznikaly primitivním „odstraněním“ jednoho válce, je pryč, naštěstí. Na dálnici zabírá 1.4 TDI ve své nejsilnější verzi špičkově: když ve stotřicítce prudce přidáte plyn (a nepodřadíte na čtyřku), stále cítíte, jak má auto tendenci zrychlovat. Na dálnicích bez rychlostního limitu jsme bez problémů drželi rychlost kolem 180 km/h.

S přesným měřicím zařízením jsme naměřili zrychlení 0–100 km/h za 11,1 sekundy (což není daleko od údajů udávaných výrobcem), pružné zrychlení 80–120 (na trojku) s touto fabií zvládnete za výtečné 7,4 sekundy. To jsou mimochodem podobné hodnoty, jakých dosahovalo čtyřválcové TDI se zdvihovým objemem 1,6 litru z Fabie Combi II.

Škoda Fabia Combi

Škoda Fabia Combi

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Klidná jízda znamená spotřebu kolem 4,6 l 

Při klidné jízdě mimo město jsme u auta zatíženého pouze řidičem naměřili spotřebu 4,6 litru, která při větší zátěži stoupá k hranici sedmi litrů. Při dálniční stotřicítce točí motor na nejvyšší stupeň 2400 otáček, což je snesitelné, ale hodnota k poplácání po zádech to není. Devadesátka ovšem znamená pohodových 1600 otáček. Připomínáme, že přímo řazená převodovka má pro všechny tři dieselové motory pět rychlostních stupňů. Hodil by se jeden stupeň navíc zpřevodovaný „do rychla“, ten by na dálnicích ještě více snížil spotřebu paliva.

Velikostí zavazadelníku se novince v B segmentu nemůže rovnat nikdo. Škoda sice s velikostí kufru trochu podvádí, protože velikost 530 litrů je měřena v konfiguraci bez rezervního kola (chválíme, že přikoupit lze plnohodnotné za 1100 korun). I tak je ale kufr nového kombi obrovský. Pod čalouněním je navíc pár centimetrů volného prostoru v odkládací vaničce, tu třeba Rapid Spaceback nemá.

Škoda Fabia Combi

Škoda Fabia Combi

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Zpátky k nové kombíkové fabii. Na délku je zavazadelník stejně dlouhý jako u druhé generace – 95 centimetrů –, hatchback nabídne o podstatných 29 cm méně. Šířka v nejužším místě je zcela stejná jako u hatchbacku – 96 cm (minulá generace měla o centimetr užší zavazadelník).

Vnitřek je přiměřeně prostorný dané třídě; když vedle sebe vepředu sedí dva urostlí cestující, mají mezi sebou vcelku blízký kontakt. Řidičovu pravou nohu navíc bude utlačovat středový tunel. Jezdit vzadu ve třech lidech je nesmysl, pro dva cestující je zde ale místa v podélném směru přijatelně. Opět, fabia není octavia, jde o model o 20 centimetrů kratší než octavia.

Škoda Fabia Combi

Škoda Fabia Combi

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Všechny verze uvezou 530 kg

U třetí generace Fabie Combi dáte na délku po sklopení zadních sedaček (jdou překlopit, což u hatchbacku nejde) až metr a půl dlouhý předmět. Navíc pro všechny motorizace činí užitečné zatížení 530 kilogramů – to je na takto relativně malé auto (4257 x 1732 x 1467 mm) výborná hodnota.

Když k tomu připočtete, jak vysoko (přesně 190 cm) se vyklápějí zadní, nezvykle tenké dveře, není si z hlediska praktičnosti při převozu nákladu na co stěžovat. Co nám vadilo a kde se projevilo šetření nákladů, je zavírání víka pátých dveří – vpravo máte vystouplé „splachovadlo“, na vybrání plastu pro ruce už nedošlo. Ale to nemá ani minulá generace.

Škoda Fabia Combi - vpravo verze s panoramatickou střechou

Škoda Fabia Combi – vpravo verze s panoramatickou střechou

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Vadily nám detaily, de facto stejné jako u verze hatchback – malé vnitřní zpětné zrcátko, nemožnost spustit všechna okna jediným stisknutím tlačítka nebo chybějící madlo na víku pátých dveří. Okna navíc nejdou stáhnout těsně po vypnutí motoru (což předchozí fabie zvládaly), navíc chybí velmi užitečná funkce pro stažení oken na dálku, v létě je to funkce k nezaplacení.

Dětské nemoci navigace „promítané“ skrz displej mobilního telefonu vyřeší klasická integrovaná navigace, která bude dostupná od konce května. Krom výše zmíněného nelze nové fabii, potažmo karosářské verzi kombi, moc co vytknout. Rozdíl dieselových motorizací proti benzínovým je značný a vyplatí se pouze u klientů, kteří ročně odjezdí nad 30 tisíc kilometrů.

Testovaná Škoda Fabia Combi třetí generace

Testovaná Škoda Fabia Combi třetí generace

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1422 ccm, tříválec, vznětový, turbodmychadlo
Max. výkon:77 kW (105 k) při 3750 ot./min
Max. točivý moment:250 Nm při 1750 ot./min
0–100 km/h:10,2 s
Nejvyšší rychlost:196 km/h
Průměrná spotřeba:3,5 l/100 km
Pohotovostní hmotnost (EU):1189 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:262 900 Kč (1.0 MPI, 55 kW)
Cena s testovanou motorizací:  366 900 Kč