Článek
Na design auto nejezdí, praví okřídlené hospodské tvrzení. Pravdou ovšem je, že vnější vzhled je to první, co vás - nejenom u automobilu - okamžitě zaujme (či nezaujme). Je tedy zřejmé, že „design prodává”.
V případě Lexusu NX o tom mluvíme z jediného důvodu - toto středně velké SUV, konkurující si hlavně s BMW X3, Mercedesem GLK a Audi Q5 - totiž zaujme hned - výraznou přední maskou, sportovním profilem (s nepřehlédnutelným prolisem ve spodní části) i dynamickým ztvárněním zadních partií. Tak dřívější lexusy z kategorie SUV nevypadaly ani omylem, nevýrazné konzervativní křivky ale s příchodem NX skončily v propadlišti dějin.
Je nám jasné, že ne každému se NX líbit bude, jeho vzhled je přeci jen hodně výrazný. V bílé, kterou mělo testovací auto, mu to tak nesluší jako ve výraznějších barvách. Těch je mimochodem na výběr 10 (kromě jedné jsou všechny metalické), za každou se platí 28 tisíc korun.
Interiér působí prémiově, zpracování je špičkové
Automobil, který vidíte na fotografiích má příplatkový sportovní F paket - černé kryty vnějších zrcátek, osmnáctipalcová litá kola ve specifickém designu, sportovní volant, vrtané hliníkové pedály a luxusně působící červeno-černé kožené čalounění „Dark rose”.
Interiér působí velmi hodnotným dojmem, výběr materiálů i jejich zpracování je bez debat prémiové. Vnitřek je prostorný, i když relativně úzký. Pro nohy je vzadu dostatek místa, vyšší jedinci ale doplatí na efektní prudší sklon střechy. Výborné jsou sedačky s dlouhými sedáky a vpředu také s ideálním bočním vedením. Naopak: úplně nadšeni jsme nebyli z ovládání špičkově hrající audioaparatury a navigace - touchpad je lepší než u toyot a lexusů dříve, na německou konkurenci však stále hodně ztrácí malou intuitivností.
Zadní sedačky jsou polohovatelné (za příplatek 11 tisíc i elektronicky), nepochopitelným přešlapem je pak chybějící (a ani v příplatkové výbavě nedokoupitelný) průvlak na lyže či jiné delší předměty. Široký, avšak mělký zavazadlový prostor nabídne 475 litrů (klasické rezervní kolo), respektive „kulatých” 555 litrů při instalaci dojezdové sady.
V nabídce pro NX je zatím jediná motorizace, už v katalogu z ledna letošního roku ale figuruje nový dvoulitrový přeplňovaný motor (175 kW a 350 Nm). Ten ale naše provedení nemělo (zatím v ČR nejsou), vyzkoušeli jsme tak kombinaci 2,5 litrového čtyřválce, kterému pomáhají dva elektromotory - zadní o výkonu 50 kW roztáčí kola zadní nápravy a plní tak funkci pohonu 4x4.
Při rozjezdu v zasněženém kopci to fungovalo bez problémů, pokoušet se o powerslidy nebo hnát NX kamkoliv mimo zablácenou či zasněženou cestu by ale nebylo rozumné. Zadní elektromotor pomáhá spíše jen při rozjezdu, v zatáčkách se auto chová jako ne úplně lehká předokolka. I tak ale doporučujeme z peněženky vytáhnout 50 tisíc korun navíc, což je rozdíl mezi verzí 300h FWD a 300h AWD.
Spotřeba mezi 7-8 l, na 5 rovnou zapomeňte
Výrobce udává, že hybridní NX se rozjede nejvýše na 180 km/h, což dnes dovede leckteré malé auto za pětinovou pořizovací cenu. Nám se na rovině podařilo vyhnat ručku rychloměru na 195 km/h, takže reálně auto jede lehce nad deklarovanou stoosmdesátku.
Spotřeba údajům výrobce neodpovídá, za 5,1 l v kombinovaném režimu jezdit skutečně nebudete, počítejte minimálně se sedmi (hodně defenzivní jízda ustálenou rychlostí), spíše však s osmi litry benzínu. Při zátěži spotřeba stoupá i nad 15 litrů, to už ale jedete stylem, na který NX není - i přes svůj dynamický vzhled - rozhodně stavěné. Zato spotřeba ve městě je silnou stránkou snad všech hybridů, NX nevyjímaje - v praxi se dá jezdit řádově za 5,5 litru, tj. minimálně o dva až tři litry úsporněji než s běžným spalovacím motorem.
Popisovaný lexus se nedobíjí z vnějšího zdroje (plug-in), ale využívá energii rekuperovanou během jízdy. V praxi ale čistě na elektřinu jedete maximálně kilometr, více se nám v prázdných ulicích nedělní Prahy nepodařilo ujet. Ideální je také jet nějakých 40 kilometrů v hodině (dle výrobce do 65 km/h), pak se obvykle nastartuje a připojí benzínový motor. Standardní vypínání motoru při stání funguje díky pomoci elektromotorů výborně - plynule, neslyšně.
Překvapivě hlavně pro klidnou jízdu
Řízení má strmější převod, ale mezi řidiče a silnici staví barikádu v podobě malé citlivosti a zpětné vazby. Pedál brzdy je znatelně necitlivý, zejména ve vyšších rychlostech, ale to je bolístka snad všech hybridních vozidel.
Automatická hybridní převodovka, která má integrovaný elektromotor, generátor a systém rozdělování výkonu, připomíná bezestupňové převodovky CVT. Při běžném jízdním režimu je řazení jemné, při prudké změně jízdního stylu je ale motor zbytečně vytočený a projevuje se značně hlasitě. Převodovka si pak úplně neví rady, jaký stupeň zařadit - částečným řešením je přepnutí do režimu Sport+ a řazení „manuálně”.
Bohatá základní výbava
Leuxus NX budí emoce, a to nejen skrz svůj výrazný zevnějšek. Pochválit musíme pohledný, špičkově zpracovaný interiér s mimořádně povedenými sedačkami (verze F-Sport). Na druhou stranu, výkon hybridní soustavy neoslní a je určen - i s přihlédnutím k naladění a možnostem podvozku - spíše pro klidnou jízdu.
Prostornost i prodejní cena odpovídají prémiové konkurenci, základní výbava je lepší než u konkurence. Příplatek 90 tisíc korun za špičkové autorádio Mark Levinson (standardně dostanete aparaturu Pioneer s osmi reproduktory), parkovací kameru a navigaci s poněkud obstarožně působící grafikou nám ale přijde odvážný. Jinak ale už základní výbava obsahuje všechno důležité, připlatit musíte jenom za barvu laku.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 2494 ccm, čtyřválec, zážehový + 2x elektromotor |
Max. výkon: | 114 kW (155 k) při 5700 ot/min |
Max. točivý moment: | 210 Nm při 4200 ot/min |
0–100 km/h: | 9,2 s |
Nejvyšší rychlost: | 180 km/h |
Průměrná spotřeba: | 5,1 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost (EU): | 1785 kg |
Poháněná náprava: | 4x4, ev. přední |
Cena základní verze: | 1 029 000 Kč (300h FWD Comfort) |
Cena s testovanou motorizací: | 1 349 000 Kč |