Fabia RS se vyrábí ve verzích hatchback a kombi, nejsportovnější verze swiftu je výhradně třídveřová. Nejsilnější fabii pohání dvakrát přeplňovaná čtrnáctistovka, Swift Sport sází na atmosférický motor s proměnnou délkou sacího potrubí, variabilním časováním ventilů a objemem 1,6 litru. Čtyřválec nabídne výkon 136 koní (100 kW); dosahuje jej až při 6900 otáčkách. Točivý moment narostl ze 148 Nm na 160 Nm při 4400 otáčkách. Pořád to ale není hodnota, která by vám na tváři vykouzlila úsměv.

Cestou na autodrom Sosnová se na okresní silnici směrem na Českou Lípu daří na rovinkách lépe fabii. Přestože je o hodně těžší (cca o 250 kilogramů, pokud lze věřit oficiálním údajům automobilek), kompresorem a turbodmychadlem nabitý motor s výrazně lepším točivým momentem žene fabii rychleji vpřed. Swift musíte hodně točit, pak se v zatáčkách fabii bez problémů vyrovná, při plném plynu ale mladoboleslavský hatchback swiftu ujede.

Škoda Fabia RS

Škoda Fabia RS

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Řízení fabie je o hodně tužší, přesností se ale oba soupeři vyrovnají. Swift reaguje na pokyny volantem živěji než jeho rival. Obě auta nemají přehnaně tvrdý podvozek a nerovnosti dobře (nikoliv skvěle) filtrují. Zpětná vazba elektromechanických posilovačů sice není dokonalá, ale určitý cit obě řízení nepostrádají.

Fabii RS jen s DSG

Fabia se nabízí výhradně s dvouspojkovým automatem DSG, který je sice bleskurychlý při řazení, k ostrému malému autu se ale nehodí. Swift Sport má šestistupňový manuál (dříve měl tento model 5st. manuální převodovku), takže na okruhu si spojení auta s motorem užijete o dost více. K řazení nelze mít výhrady, má krátké dráhy a je přesné. A řazení si ve swiftu užijete více než dost – motor při dravější jízdě doslova vyžaduje vysoké otáčky.

Suzuki Swift Sport

Suzuki Swift Sport

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Rozhodující chvíle přichází v prvních kolech na okruhu. Přestože má swift o dost méně výkonný motor, drží se fabie zuby nehty (auta řídí zhruba stejně zkušení jezdci). Fabii se s výjimkou nejdelší rovinky nedaří malému Japonci ujet, v zatáčkách má navrch swift, který má tužší a hravější podvozek.

Zatímco fabia má nevypínatelné ESP a i s elektronickou náhražkou diferenciálu ztrácí přilnavost až příliš brzy, swift lépe odolá ztrátě adheze a v zatáčce lépe sedí. Jeho podvozek je také lépe vyvážený. Pokud si při prudkém nájezdu trochu pohrajete s plynem a volantem, sklouzne se swift s mírně přetočenou zádí (bez použití ruční brzdy).

Suzuki Swift Sport a Škoda Fabia RS

Suzuki Swift Sport a Škoda Fabia RS

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Fabii se do zatáček moc nechce

Swift je jednoznačně zábavnějším autem, fabii se nechce moc zatáčet, musíte brzdit levou nohou a pravou dávkovat plyn, pak se lépe stočí do oblouku a potlačí se její přirozená nedotáčivost. Fabii během testů také příliš brzy spíná ABS a její kotoučové brzdy mají o trochu vyšší tendenci k vadnutí. Swift žel nemá ve výbavě samosvorný diferenciál (ani elektronickou náhražku jako fabia).

Pohledem do interiéru získává vítězné body fabia. Tedy ne, že by se interiér nějak výrazně lišil od běžných (luxusně vybavených) fabií, tmavá kabina swiftu s místy velmi lacině vypadajícími plasty ale nemá šanci. Obě auta mají sportovně střižená sedadla s dobrou boční oporou, které tělo dobře podrží v rychle projížděných zatáčkách. Sedačky ve fabii jsou nicméně hezčí na pohled a sedí se v nich celkově příjemněji.

Suzuki Swift Sport a Škoda Fabia RS

Suzuki Swift Sport a Škoda Fabia RS

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

U swiftu zamrzí dva detaily: pokud chcete otevřít oboje dveře, musíte tlačítko na klíčku stisknout dvakrát. Při zavírání a odemykání se navíc ozve protivné pípnutí, obě drobnosti by ale na požádání měl umět odstranit servis Suzuki.

Suzuki Swift Sport

Suzuki Swift Sport

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Fabia RS

Škoda Fabia RS

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Swift zní jako vysavač

Zvuk výfuků obou aut je zklamáním. Swift zní jako vysavač a o moc lépe na tom není ani er-eso, které umí trochu sportovního zvuku vyloudit pod plným plynem. Majitelé, kteří rádi poslouchají zvuk výfuku, tak bez váhání musí sáhnout po laděném výfuku některé z tuningových firem.

Které auto vybrat? Fabia RS je praktičtější, lépe se s ní cestuje na dálnicích a má výkonnější motor (pokud ale přepočítáme výkon na hmotnost, swift má 130 koní na tunu a fabia jenom o 6 k více). Swift má hravější podvozek, manuální převodovku a lépe si s ním zajezdíte na okreskách a středně velkých závodních okruzích typu Sosnové. Ideální by tedy bylo použít podvozek a převodovku ze swiftu a namontovat vše do Fabie RS.

A pokud máme vybrat jedno jediné auto z tohoto duelu? Pak to bude Swift Sport, je lehčí, obratnější a levnější. Škoda, že nemá o nějakých čtyřicet koní více a větší točivý moment, pak by to bylo dokonalé ostré malé auto.

Suzuki Swift Sport a Škoda Fabia RS

Suzuki Swift Sport a Škoda Fabia RS

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Suzuki Swift Sport vs. Škoda Fabia RS
Motor:1586 ccm, čtyřválec, zážehový 1390 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo kompresor
Max. výkon:100 kW (136 k) /  6900 ot./min.
132 kW (180 k) / 6200 ot./min.
Max. točivý moment:160 Nm / 4400 ot. 250 Nm při 2000 ot./min.
0 - 100 km/h:8,7 s
7,3 s
Nejvyšší rychlost:195 km/h
224 km/h
Kombinovaná spotřeba:6,4 l / 100 km
6,2 l / 100 km
Pohotovostní hmotnost:1045 kg
1318 kg
Poháněná náprava
přední
přední
Cena základní verze: 369 900 Kč
499 900 Kč