Hlavní obsah
Sůl je součástí snídaňových cereálií, dresinků, ve velkém se vyskytuje i v pečivu. Foto: Profimedia.cz

Záludnost soli, v jednom jídle lze přijmout celou denní doporučenou dávku

Stále více a více průmyslově zpracovaných potravin, urbanizace, měnící se životní styl transformující stravovací zvyklosti. To vše stojí za tím, že spotřeba a konzumace soli stále roste. Bohužel to s sebou nese i závažné zdravotní problémy, protože příjem doporučovaného množství soli stále překračujeme.

Sůl je součástí snídaňových cereálií, dresinků, ve velkém se vyskytuje i v pečivu. Foto: Profimedia.cz
Záludnost soli, v jednom jídle lze přijmout celou denní doporučenou dávku

Doporučená denní dávka soli pro dospělého člověka je podle světové zdravotnické organizace (WHO) méně než pět gramů (menší čajová lžička). Češi přitom přijímají v průměru až trojnásobek tohoto množství, tedy něco mezi 10 a téměř 15 gramy soli denně.

Nabídka jídel, která si lze hotová koupit a sníst v ten samý čas, stále stoupá. A s nimi i množství soli, které obsahují. Stejně jako cukr, i sůl může být obsažena v mnoha potravinách, aniž bychom měli vůbec tušení, jak velké množství se v nich skrývá.

V potravinách najdete sůl také zastoupenou sodíkem (2 g sodíku představují cca 5 g soli), proto se vyplatí číst přebaly potravin doopravdy pečlivě.

Pečivo

I v našich končinách roste obliba netradičního pečiva. Bufety například nabízejí bagely. Kulaté pečivo podobné naší housce, s dírou veprostřed, charakterizuje měkké vláčné těsto. Bagel bez náplně obsahuje zhruba 0,47 g sodíku, pokud byste si chtěli pocit zlepšit jeho celozrnnou verzí, narazíte. Ta může obsahovat až 0,56 gramu.

Vysoká spotřeba soli ve stravě přispívá k vysokému krevnímu tlaku, zvyšuje riziko onemocnění srdce a mozkové příhody. Sůl lidé podle WHO nejvíce přijímají z glutamátu sodného (nejčastěji využívaného dochucovadla, používaného pro zvýraznění chuti), který se používá do nejrůznějších kořenících přípravků i jako součást průmyslově zpracovaných potravin.

„V závislosti na tom, co si do bagelu poručíte, můžete tak během jednoho jediného jídla překročit denní doporučenou dávku soli,“ říká dietoložka Debora Malkoff-Cohenová pro huffingtonpost.com.

Pečivo vybírejte podle složení. Správně by mělo obsahovat co nejvíce vlákniny a nejnižší podíl sodíku. Vyhněte se pochutinám sypaným solí a v případě baleného pečiva pečlivě čtěte složení.

Salátové dresinky

Spousta lidí si pro lepší pocit v restauraci místo tučného jídla dá salát. A většinou i s dresinkem, protože ochucený je samozřejmě v mnoha případech lepší. Pokud jste v restauraci, požádejte, aby vám dresink přinesli separátně v misce, nebo na talířku a do salátu jej nepřimíchali rovnou v kuchyni.

Jedna lžíce italské zálivky obsahuje 0,24 gramu sodíku, balzamikový dresink 2,8 gramu. V praxi to znamená, že se ze zdánlivě zdravého salátu může v mžiku stát nezdravá strava plná soli.

Mražená předpřipravená jídla

Některá mražená jídla vypadají velmi lákavě a mnohokrát ještě lákavěji mohou chutnat. Nezaměnitelným faktem ale je, že obsahují daleko více soli, než je běžné u jednoho klasického, domácího jídla.

Dietoložka varuje, že jedna porce polotovaru může obsahovat dokonce téměř 2 gramy sodíku, tedy doporučenou denní dávku. Co to může znamenat ze zdravotního hlediska? Tak velký obsah soli může způsobit zadržování vody v těle, což přinejmenším může způsobit nafouklé břicho a další zažívací problémy.

Cereálie

Miska cereálií s mlékem se sice může zdát jako vhodná a zdraví prospěšná svačinka či snídaně, opak ale může být pravdou. Porce (cca 3/4 hrnku) obsahuje totiž až 0,25 gramu sodíku.

„Velikost porce je velký problém, protože málokdo se dokáže ohlídat, a spíše než větší si dát menší porci. S tím samozřejmě roste počet zkonzumované soli,“ upozorňuje Cohenová. Zároveň říká, že problémem není jen sůl, ale i cukr, který se v některých doslazovaných snídaňových cereáliích vyskytuje v hojném množství.

Konzervy

Potraviny v konzervách vždy obsahují sůl, a to právě kvůli konzervaci. Sůl potravině prodlužuje trvanlivost a zabraňuje tak jejímu kažení. Bohužel to není zadarmo. Pouhá plechovka zelených fazolí například obsahuje 0,29 g sodíku.

Pro srovnání: konzervovaná mrkev obsahuje 0,35 gramu sodíku, stejné množství čerstvé nakrájené mrkve však jen 0,088 gramu.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků