Hlavní obsah
Hlavní pozitiva bránící nástupu nemocí. Foto: Stanislava Dvořáková

Vejce přinášejí cenné minerály a vitamíny

Díky novým výzkumům se vejce dočkala zasloužené rehabilitace. Byla, jsou a nepochybně i nadále zůstanou tou nejžádanější potravinou, jakou příroda lidstvu nabídla. Na celé zeměkouli se jich denně zkonzumuje téměř půldruhé miliardy.

Hlavní pozitiva bránící nástupu nemocí. Foto: Stanislava Dvořáková
Vejce přinášejí cenné minerály a vitamíny

O nedůvěru v jejich kvality se zasloužilo tvrzení, že mají podíl na zvýšené hladině zlého cholesterolu v krvi. Naštěstí se ukázalo, že tomu tak zcela není. Pokud dodržujeme zásadu, že tuky nemají tvořit více než 30 % denního energetického příjmu, klidně si je můžeme dopřát. Světová zdravotnická organizace dokonce doporučuje konzumovat deset vajec týdně.

Pro vegetariány

Vejce obsahují kvalitní a dobře stravitelné bílkoviny živočišného původu, čímž předčí maso, mléko a ryby. Jejich lecitin pomáhá odbourávat tělesné tuky i cholesterol a má také pozitivní vliv na nervovou soustavu. Dokonce se zdá, že by po určité úpravě mohla pomoci i pacientům s Alzheimerovou chorobou.

Podílejí se také na pěkných zubech, protože je v nich hodně fluoru. Tím ovšem výčet kladů nekončí. Vejce nám poskytují vitamíny skupiny B, vitamíny A, D, E i K, představují spolehlivého dodavatele důležitých minerálů a zejména pro vegetariány jsou víceméně nenahraditelná.

Správné skladování

Tuto vaječnou gloriolu kazí jen nebezpečí nákazy salmonelou. Tepelná úprava riziko likviduje, takže není důvod, proč se připravovat o cenné látky a báječnou chuť. I když pouze některá z čerstvých vajec tato bakterie zasáhne, je neopatrné nakupovat nechlazená vajíčka u silnice nebo na tržišti a vystavovat je slunci při transportu. Jejich skladování v chladničce by nemělo být delší než tři týdny.

O Velikonocích nepochybně v mnoha rodinách jejich spotřeba stoupla, protože tradiční pokrmy se bez nich neobejdou. Někde se vejce natvrdo v různých úpravách dojídají ještě dlouho po Velikonocích. Je proto načase klasiku trochu zmodernizovat.

Zejména v pečivu i různých omeletách bychom čerstvá vejce klidně mohli nahradit sušeným výrobkem, který obsahuje kukuřičnou mouku, syrovátku, sójovou bílkovinu, lecitin a škrob. Ohromným pomocníkem v racionální kuchyni je rovněž pasterovaný vaječný bílek, jímž po našlehání zvětšíme objem řady pokrmů při současném snížení jejich energetické hodnoty.

Na vlasy, pleť i ruce

Vynikající vlastnosti vajec můžeme rovněž využít v péči o svůj zevnějšek. Třeba po vzoru císařovny Sissi, která své nádherné vlasy nemyla jinak než žloutkem. Bílkový sníh s trochou citronové šťávy je blahodárná maska na mastnou či smíšenou pleť, žloutek našlehaný s olivovým olejem omladí pleť zralou, suchou a unavenou. A stejná směs uvede na konci jarních svátků do pořádku ruce poničené prací na zahrádce.

Náš tip

Na ošatce spousta vykoledovaných vajec, srdce taje při pohledu na tu barevnou krásu. Pak ovšem přijde otázka co s nimi. Vařená na tvrdo nejsou totiž nic moc.

A tak jich šest nasekáme, doplníme zálivkou našlehanou z bílého jogurtu, lučiny a majolky, samozřejmě osolit a ještě vmíchat polévkovou lžíci plnotučné hořčice - až posud klasika.

Jenže pak nastoupí sterilovaný křen se svou jemně palčivou chutí. Z tradiční vaječné pomazánky vytvoří kulinářský skvost.

Na celozrnném pečivu se sklenicí vybraného sauvignonu by na téhle studené večeři nenašel chlup ani slavný detektiv a vyhlášený labužník Nero Wolfe.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků