Hlavní obsah
Za lékařem či fyzioterapeutem zajde v průměru pouhých 10 % žen s inkontinencí. Foto: Profimedia.cz

Terapie pánevního dna pomůže s inkontinencí, ale i bolestmi zad a kyčlí

Stud, pocity trapnosti, nejistota. Takové dojmy vyvolává nedobrovolný únik moči, tzv. inkontinence. Problém, který trápí mnoho žen, i přestože se o něm mluví zřídka. Existují však metody, které vás tohoto problému mohou zbavit.

Za lékařem či fyzioterapeutem zajde v průměru pouhých 10 % žen s inkontinencí. Foto: Profimedia.cz
Terapie pánevního dna pomůže s inkontinencí, ale i bolestmi zad a kyčlí

Ze statistik vyplývá, že za lékařem či fyzioterapeutem zajde v průměru pouhých 10 % žen s inkontinencí. Léčba přitom může být až překvapivě rychlá a účinná.

Například fyzioterapeutka Lucie Krejčová z Lékařského domu Praha 7 pracuje se svými klienty metodou Palaščák Pelvic Approach. Při ní se terapeut nejprve soustředí na nalezení nejvhodnějšího postupu rehabilitace pro každou ženu. Na začátku proto vyplníte dotazník o vašem životním stylu a podrobně popíšete své potíže, následuje důkladná kontrola.

„Nezbytnou součástí prvního setkání je vyšetření per vaginam, abychom zjistili, zda žena vůbec dokáže svaly pánevního dna záměrně stahovat a uvolňovat. Toto vyšetření se provede vleže, vsedě a vestoje,“ líčí fyzioterapeutka a dodává: „Nemusíte se ale ničeho bát, prohlídka je velice krátká a není nijak náročná.“

Existuje i možnost ultrazvukového vyšetření, které provádí gynekologové nebo některá specializovaná zařízení. Na základě získaných informací pak terapeut sestaví rehabilitační plán na míru.

Správně zvolený trénink pomůže nejen od inkontinence, ale také bolestivé menstruace, zácpy, neplodnosti, bolesti kyčlí nebo zad, dále pak od opakovaných zánětů či poklesu orgánů uložených v pánvi. Nefungující pánevní dno totiž může sehrát důležitou roli u všech těchto potíží.

Co jste možná nevěděli o pánevním dnu
  • Tvoří ho 11 svalů.
  • Některé svaly pánevního dna mají ženy a muži odlišné.
  • Pánevní dno pracuje v součinnosti se svaly zad, břicha a s bránicí.
  • Je považováno za emoční barometr – ovlivňuje ho stres.
  • Jeho dobrá funkce zlepší sexuální prožitek.

Terapie může být u každého jiná

Po podrobném vyšetření je konečně na řadě samotný trénink. „Klientka se naučí cviky, které bude cvičit doma až do další návštěvy. Plán terapie je u každé ženy jiný a terapie může sledovat odlišný cíl,“ popisuje fyzioterapeutka.

Velmi účinné může být také doprovodné cvičení, například jóga nebo pilates, ale i fitness trénink pod vedením trenéra.

„Existují kurzy jógy zaměřené přímo na pánevní dno. Prostřednictvím správného postoje, práce s dechem, zapojením hlubších vrstev svalů a cílenými cviky aktivujeme hluboký stabilizační systém, jehož je pánevní dno součástí. A soustředěním mysli se snažíme dosáhnout celkové harmonie těla i psychiky. To je také důležité, protože pánevní dno odráží i duševní napětí,“ uvádí lektorka a zakladatelka center jógy a zdravého životního stylu (Dům jógy) Věra Vojtěchová.

Při cvičení pánevního dna můžete využít pomůcky

„Při cvičení pánevního dna je nejdůležitější nejdříve najít ty správné svaly, které budeme posilovat. Jsou totiž ukryté uvnitř těla a nejsme zvyklí s nimi pracovat, zvlášť pokud jsou hodně oslabené. Proto nabízíme různé pomůcky, které ženám identifikaci patřičných svalů usnadní,“ upřesňuje Krejčová.

Pomůcky a plán terapie jsou pak upravovány podle toho, jestli je pánevní dno ochablé nebo naopak přetížené. Někdy může dojít dokonce i k tomu, že část svalů je oslabená a jiná ve stejné chvíli stažená.

Jednoduché edukátory ukazují, zda cvičíte dobře a zapojujete ty pravé svaly, takže získáte užitečnou zpětnou vazbu při domácím tréninku. Pro pacientky, které mají svalstvo natolik ochablé, že jej samy neaktivují, je určeno zařízení, které do svalů vysílá elektrické impulzy a pánevní dno se pak chová, jako by cvičilo.

„Další možností pro zpětnou kontrolu je elektronický biofeedback. Je to přístroj, který zaznamenává aktivitu svalů pánevního dna a reaguje na ni pomocí signálů. Historii cvičení si můžete i ukládat do počítače a vidět na vlastní oči, jaké děláte pokroky,” dodává Krejčová.

Kdo už má pánevní dno v lepším stavu, může využít i různá závaží do pochvy. Úkolem je udržet je uvnitř jak v klidových situacích, tak i v průběhu běžných denních aktivit, při smíchu, stoupání do schodů či třeba smrkání.

K docílení kýženého výsledku obvykle stačí tři návštěvy, po roce pak probíhá kontrola. I po ukončení terapie je pro dlouhodobý efekt vhodné v nějaké aktivitě dále pokračovat. Už jen proto, že pánevní dno velmi úzce souvisí s fungováním bránice, postavením kyčlí, pánve a chodidel i s nastavením psychiky. Právě tato propojení dopilujete na kurzu jógy pro pánevní dno.

„Mám velkou radost, když vidím, že ženy, které na začátku trápilo malé sebevědomí a k němu různé zdravotní problémy, od bolestí při menstruaci, přes úniky moči až po bolesti beder, odcházejí na konci kurzu nejen se zlepšením zdravotního stavu, ale také s nově nalezenou energií do života,“ dodává Věra Vojtěchová.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků