Hlavní obsah

Na mnohé z nás už začíná doléhat tradiční předjarní únava, kterou by nejlépe rozehnal týden dovolené na horách nebo jinde v přírodě. Pokud to není možné, musíme si poradit jinak.

Tělo potřebuje důkladné probuzení

Spíš než nedostatek vitamínů může organismus trápit malý přísun železa. Bylo by velkou chybou začít užívat nějaký preparát bez porady s lékařem. Nejprve se snažme nabídnout tělu tento minerál z masa, žloutků, sardinek, listové zeleniny či cereálií. K lepšímu vstřebávání železa přispívá současné podání vitamínu C, což může být třeba sklenice pomerančového džusu po jídle.  

Káva a alkohol vyčerpávají

O energii nás okrádají všechny pochybené požitky. Pokud někdo vypije denně víc než tři šálky kávy, kýženého povzbuzení se rozhodně nedočká. Tento nápoj totiž tělu odebírá tekutiny i důležité minerální látky a navíc brzdí tvorbu protistresových hormonů.

Alkohol dělá víceméně totéž, navíc pak vyčerpává játra. Sklenka červeného vína vypitá v klidu na sklonku dne může ovšem působit jako životabudič. Naproti tomu nikotin narušuje látkovou výměnu a evidentně má co dělat se vznikem únavy.  

Dobré nastartování

Pozitivní roli v boji proti klesající energii sehrává dobrý start do nového dne. V první řadě to znamená nepospíchat. Po krátkém cvičení nebo alespoň protažení by měla následovat krátká suchá masáž lufou a sprcha, která povzbudí krevní oběh.

Na spotřebu elektřiny v tuto chvíli nemysleme, všude v bytě si dopřejeme dostatek světla. Ráno nám zpříjemní i hezké melodie. O nutnosti snídaně nemá smysl diskutovat. Každý by si měl dopřát takovou, na jakou se těší už od večera. Obilniny s ovocem a mlékem jsou sice ideální, ale dobrá polévka nebo obložený chléb či něco docela jiného také není k zahození. Nejhorší ze všeho je nesnídat.  

Polední chůze povzbudí

Polední přestávku na jídlo účinně doplňuje desetiminutový pobyt na vzduchu, strávený pokud možno svižnější chůzí. Avšak i chvilka poklábosení s kolegy u otevřeného okna přináší povzbuzení. Platí to zejména pro ty z nás, kteří většinu pracovní doby prosedí u počítače, navíc třeba ještě s mobilem u ucha. Je důležité změnit nejen polohu těla, ale také uniknout záření, které tyto přístroje kolem sebe šíří. I když nelze hovořit o jeho vyslovené škodlivosti, na přílivu energie se rozhodně nepodílí.

Únavu v žádném případě neodvrátí odkládání povinností. Tento postup vyvolá jedině stres a s ním další úbytek sil. Zejména nepříjemné úkoly se proto vyplatí zvládnout co nejdříve. Osvobodí se tak mysl a s největší pravděpodobností zbude ještě čas na nějaký příjemný relaxační program, například návštěvu sauny, posilovny nebo alespoň procházku s vydatným přísunem kyslíku. Není špatné dopřát si rovněž kúru oxygenoterapie, kterou poskytují některá rehabilitační centra a hotely.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků