Hlavní obsah
Před samotným cvičením si dopřejte iontový nápoj. Foto: Profimedia.cz

Správný jídelníček je při cvičení důležitý

Cvičení samo o sobě nikdy nepřinese kýžené výsledky bez úpravy jídelníčku. Stravování je totiž až ze 70 % zodpovědné za to, jak se nám při hubnutí či tvarování postavy daří, nehledě na další zdravotní aspekty. To ale neznamená, že při cvičení je nutné přestat úplně jíst. Spíše naopak. Nutné je ale dbát na složení jídelníčku a správné načasování.

Před samotným cvičením si dopřejte iontový nápoj. Foto: Profimedia.cz
Správný jídelníček je při cvičení důležitý

V první řadě je velmi důležité hned ráno nastartovat metabolismus kvalitní snídaní, která se postará o to, abychom spalovali energii tak, jak máme. „Ženy často snídají až v práci, pokud vůbec, ale už jen tím spálí o 100 - 150 kcal méně než ty, jež se nasnídají hned ráno do 20 - 30 minut po probuzení,” vysvětluje Dominika Lauková ze studia BodyBody.

Při složení snídaně, ale i dalších jídel, je dobré se řídit obecnými pravidly a tedy dopoledne přijímat především sacharidy na doplnění energie, odpoledne pak už jen bílkoviny a zeleninu. „Snídaně by měla tvořit 20 – 25 % z celkového denního energetického přijmu a zapomínat bychom neměli ani na větší množství tekutin - cca 0,5 l,” doplňuje výživová odbornice Zita Viková.

Biopotraviny vše nezachrání

Při výběru potravin je dobré si uvědomit, že bio výrobky i další produkty ze zdravé výživy jsou sice mnohem zdravější než průmyslové potraviny ze supermarketů, ale bio smetana je stále smetana a tuku nemá o nic méně než ta klasická. Stejné je to s bio sušenkami a pečivem, které obsahují cukry stejně jako ty obyčejné, jen jsou pro tělo zdravější. Doporučit nelze ani průmyslové snídaňové cereálie, které jsou plné skrytých cukrů a tuků a jsou tedy energeticky velmi vydatné.

Dobré je i sledovat tuky obsažené v sýrech. „Například syrečky jsou jednou z nejméně tučných, a přesto výživných sýrových pochoutek. Variantu můžeme najít také v sójových výrobcích (tofu, šmakoun apod.), které obsahují komplexní aminokyseliny a dodají tak tělu plnohodnotné bílkoviny bez zatížení přebytečným tukem,” radí Dominika Lauková.

Úplné tabu by měly být tavené sýry. Ty by měly být zcela nahrazeny termizovanými.

Co jíst před a po cvičení

Pro lepší efektivitu a pocit ze cvičení je dobré jíst naposledy cca hodinu před cvičením, a to nejlépe ovoce s jogurtem nebo müsli tyčinku apod. Pokud si dopřejete vydatnější jídlo, počkejte se cvičením minimálně dvě hodiny.

„Před samotným cvičením si dopřejte iontový nápoj - pro doplnění minerálů, které tělo ztrácí pocením,” doporučuje Lauková.

Po cvičení je důležité co nejdříve maximálně do hodiny doplnit sacharidy i bílkoviny. Cukry se v tento okamžik rychle přeměňují na energii, přičemž se neukládají do tuků. Ideální je si dát po cvičení banán, jablko či sacharidový nápoj.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků