Hlavní obsah
Slávky mají celou řadu zdravotních benefitů. Foto: Profimedia.cz

Slávky jako středomořská delikatesa plná vitamínů a minerálů

Češi mušlím doposud nepřišli příliš na chuť. Ve většině případů si je dopřejí na dovolené, ale sami si je nevaří. Přitom se jedná o výživově hodnotné suroviny, které jsou plné vitamínů, minerálů a dalších důležitých látek prospívajících našemu srdci, cévám, kloubům či pokožce a i u nás jsou již k dostání ve vysoké kvalitě. Pokud jde o slávky, pak se nejedná ani o příliš drahou záležitost.

Slávky mají celou řadu zdravotních benefitů. Foto: Profimedia.cz
Slávky jako středomořská delikatesa plná vitamínů a minerálů

Slávky vynikají mořskou vůní a jemnou, minerálně slanou chutí. Jsou bohaté zejména na minerály, jako je vápník, hořčík, fosfor, železo či selen, který je v našem těle důležitým antioxidantem, jenž příznivě ovlivňuje imunitu, činnost jater či funkce štítné žlázy. V porci slávek o hmotnosti zhruba 85 gramů svému tělu dodáte zhruba 120 procent doporučené denní dávky selenu.

Kromě uvedených minerálů obsahují slávky i vysoké množství jódu a vitamínů A, ale také vitamín B12, jenž se podílí na energetickém metabolismu, zabraňuje chudokrevnosti a má nezastupitelnou roli v syntéze nukleových kyselin nutných pro kostní dřeň, jež vytváří nové krevní buňky. V jedné porci (85 g) získáte celých 340 procent doporučené denní dávky.

Spoustu zdravotních benefitů mají slávky i díky obsaženým omega-3 mastným kyselinám, které prospívají srdci i cévám a snižují riziko infarktu. Svým vysokým obsahem železa, betainu a rovněž například glykosaminoglykanů, mezi nimi také chondroitinu, zase pomáhají chránit klouby, snižují bolestivost kloubů a slouží jako prevence artritidy.

Slávky se zároveň hodí u redukčních diet, jednak obsahují podobné množství kvalitních proteinů jako třeba červené maso, zároveň ale méně tuku a téměř o čtvrtinu méně kalorií.

Zdravá pokožka a zpomalení stárnutí pleti

Mušle obecně mají velmi pozitivní vliv na zdraví a stárnutí pokožky. Zinek a omega-3 mastné kyseliny mají protizánětlivé účinky, přičemž právě chronické mikrozáněty způsobují stárnutí kůže.

Nedostatek zmíněných látek se též řadí mezi jedny z příčin rozvoje lupénky nebo vzniku ekzémů. Glykosaminoglykany poté udržují kůži pružnou a hebkou.

Jak poznáte kvalitní a čerstvé mušle?

Mušle i další mořské plody jsou velmi náchylné k bakteriálním infekcím, což způsobuje, že slávky umírají. „Mrtvé slávky poznáte tak, že jsou lehce pootevřené, a když s nimi poklepete třeba o stůl, nezavřou se. Takové raději ihned zahoďte. Slávky je rovněž před zpracováním nutné zbavit veškerých nečistot a písku,“ radí holandský šéfkuchař Dick Pieter Arkenbout.

Slávky lze konzumovat syrové, ale mají mírně hořkou chuť, proto je lidé preferují ve vařené formě. „Před přípravou se musejí několikrát pečlivě vypláchnout ve studené vodě, případně okartáčovat. Vaří se živé. Po uvaření se znaky poživatelnosti obrátí: mušle musejí být doširoka otevřené, zavřené jsou mrtvé a patří spolu s rozbitými do odpadu. Jinak hrozí skutečně velké zažívací potíže,” upozorňují odborníci z Makra.

Klasikou jsou slávky vařené bez skořápek ve vývaru s bílým vínem a kořenovou zeleninou. Lze je také péct, gratinovat nebo přidat jako ingredienci do polévek.

Nemáte-li zatím s přípravou a konzumací mušlí žádné zkušenosti, svěřte se do rukou odborníků. Ve stovce vybraných pražských restaurací během posledního zářijového týdne v rámci festivalu Prague mussel week můžete ochutnat speciální slávkové menu, a to za poloviční cenu. Mušle na festival dodají prověření producenti z holandského Yerseke.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků