Hlavní obsah
Rýže s fazolemi jsou zdravá příloha. Foto: Profimedia.cz

Proč jíst více rýže a fazolí

Pod záminkou zdravého životního stylu často vyhledáváme nejrůznější superpotraviny, od kterých očekáváme zázračné schopnosti. Stejnými nebo podobnými vlastnostmi se přitom pyšní i obyčejné potraviny, jako je rýže či fazole. Obojí je nenákladné, a přitom bohaté na živiny i vitamíny.

Rýže s fazolemi jsou zdravá příloha. Foto: Profimedia.cz
Proč jíst více rýže a fazolí

Rýže a fazole jsou oblíbené přílohy nejen pro svoji cenu, ale také nutriční hodnoty. Nejlépe navíc fungují dohromady. Nevěříte? Zatímco většina z nás si spojuje rýži zejména s asijskou kuchyní, pravda je, že své kořeny má i například v Americe, kde je často doplněná právě o fazole. Společně totiž obsahují všech devět esenciálních aminokyselin, které tvoří kompletní zdroj bílkovin.

„Hnědá i bílá rýže mají totiž nízký obsah esenciální aminokyseliny zvané lysin, ale vysoký obsah methioninu. Fazole jsou jejich pravým opakem. Pyšní se vysokým obsahem lysinu, ale jsou chudé na methionin,“ vysvětluje registrovaná výživová poradkyně Jillian Kubalaová pro Huffington Post.

Kombinace rýže a fazolí vám proto umožní získat obojí, a navíc i zbývajících sedm esenciálních aminokyselin, a vytvořit tak kompletní protein.

Ne každá rýže je stejná

Celozrnná rýže, tradičně používaná v africké a latinskoamerické kuchyni, obsahuje důležité antioxidanty, včetně základních vitamínů skupiny B, vápníku a železa, na rozdíl od bílé rýže, která je zpracováním zbavena mnoha živin.

Pokud navíc chcete podávat rýži a fazole dohromady, vsaďte spíše na dlouhozrnnou rýži, která je lepší díky své lehčí a sušší textuře. Naopak krátkozrnná rýže se hodí spíše k přípravě rizota a sushi.

Konzervované fazole vs. sušené

Konzervované fazole jsou stejně nabité vitamíny a živinami jako ty sušené. Je však třeba vzít v úvahu dobu přípravy i obsah soli. Ačkoli konzervované fazole stojí více, jejich výhoda spočívá v jednoduchosti přípravy. Nevyžadují totiž dlouhé namáčení.

Na rozdíl od sušených fazolí je potřeba věnovat zvýšenou pozornost tomu, kolik obsahují soli, a tedy sodíku. Zároveň zda obsahují či neobsahují hormonální disruptor BPA (bisfenol A) z plastového vnitřního potahu konzervy.

Nejlepším řešením je se těmto látkám zcela vyhnout. Pokud chcete snížit hodnotu sodíku, pak stačí fazole pečlivě propláchnout.

Tipy na přípravu rýže

Pokud má pro vás rýže příliš neutrální chuť, stačí ji správně ochutit. Vyzkoušet můžete aromatické bylinky, jako je například rozmarýn, tymián nebo šalvěj či nové koření. Skvěle ale funguje také sušený bobkový list, citronová tráva či koriandr.

Výraznou chuť zajistí také cibulka, kterou si můžete jen lehce zpěnit, a poté k ní přidat rýži, nebo ji naopak vypečte dohněda a posypte jí již hotovou rýži.

Pokud si libujete v asijských receptech, zkuste do rýže přidat špalíček čerstvého zázvoru, rýže pak dostane exotickou chuť.

Může se vám hodit na Zboží.cz:
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků