Hlavní obsah
Cvik na meridián žaludku a sleziny Foto: Petr Hloušek, Právo

Originální cvičení Makka-ho naladí na nový den

Herečky Jana Hlaváčová, Eva Holubová, Jitka Asterová, Jana Švandová a celá řada dalších celebrit nedají dopustit na cvičení Kayakalpa, známé jako Pět Tibeťanů. Stalo se v určitých kruzích velmi populární. Cvičení Makka-ho je stejně dobré a možná i lepší. Přesto ho u nás zná jen málokdo.

Cvik na meridián žaludku a sleziny Foto: Petr Hloušek, Právo
Originální cvičení Makka-ho naladí na nový den

Pět Tibeťanů představuje cestu, jak si udržet tělesnou a duševní svěžest do vysokého věku. Makka-ho, které připomíná jógu, vychází z principů čínské medicíny a léčebných masáží šiatsu. „Pomocí šesti cviků protahuje meridiány, tedy energetické dráhy těla,“ říká Dagmar Jackson, cvičitelka zdravotní tělesné výchovy, fyzioterapeutka a masérka z Prahy. „Tím je stimuluje a preventivně působí proti řadě zdravotních potíží. Spolu s meridiány protahuje zkrácené svaly, které způsobují svalovou nerovnováhu, ztrátu pružnosti a vznik bolesti.”

Nejprve bychom měli využívat geniální systémy přírody, teprve potom léky.

Cviky nás zároveň vedou k tomu, abychom si uvědomovali svůj dech, pohyby i tělo. „Protažení nikdy nedělejte silou a dávejte pozor, aby nedošlo k přehnané námaze v oblasti beder,“ zdůrazňuje Dagmar Jackson. Vnímat své tělo a dobře se cítit, to je podle ní Makka-ho. Stačí šest cviků, kterým věnujete zhruba 15 minut denně.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Foto: Petr Hloušek, Právo

Magická síla dechu a představ

Před cvičením si lehněte na záda a uvolněte se. Můžete zavřít oči. Soustřeďte pozornost na svůj dech a pokuste se pozorovat tělo, jak se hýbe v rytmu dechu. Naprosto uvolněte břicho, dýchejte pomalu a téměř neslyšně, asi minutu. Pak se postavte, s nohama mírně od sebe a zkuste si představit, že dýcháte chodidly.

Dagmar Jackson ukazuje klientce, jak se správně provádí jeden z cviků.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Vše si prožít

„Nejlepší je obvykle cvičit hned ráno, po probuzení,“ říká Dagmar Jackson. „Proberete se tím ze spánku a naladíte na nový den. Pokud ale zjistíte, že vám protažení pomáhá ke zdravějšímu a hlubšímu spánku, klidně cvičte před spaním.“

Foto: Petr Hloušek, Právo

Při Makka-ho bychom měli dělat všechno pomalu a v krajních polohách setrvávat po dobu několika nádechů i výdechů. U cviků 2 až 6 si můžeme podložit pánev složenou dekou. Nejvíc si z něj odnesou lidé, kteří si ho krásně prodýchají, včetně polohy, kdy je trochu táhnou svaly. „Důležité je vše si prožít, ne jen mechanicky odcvičit,“ zdůrazňuje Dagmar Jackson.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Foto: Petr Hloušek, Právo

Foto: Petr Hloušek, Právo

Foto: Petr Hloušek, Právo

Foto: Petr Hloušek, Právo

Foto: Petr Hloušek, Právo

Foto: Petr Hloušek, Právo

Kde zjistit víc

Pokud chcete do Makka-ho proniknout hlouběji, můžete cviky probrat na kurzech s Dagmar Jackson (http://pilatesplus.eu/), případně s instruktory taj-či nebo šiatsu (www.shiatsu.cz).

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků