Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Nedostatek spánku výrazně zhoršuje emoční stres

Kvalitní spánek dopřává tělu potřebný odpočinek k regeneraci. Pokud spíme málo, nejenže se budíme unavení a vyčerpaní, ale má to vliv i na naše celkové rozpoložení. Hladina emocionálního (emočního) stresu se tím, podle odborníků, zvyšuje až trojnásobně.

Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz
Nedostatek spánku výrazně zhoršuje emoční stres

Nejen odborníci z americké Kalifornské univerzity již dlouhé roky vědí, že nekvalitní či krátký spánek má výrazný vliv na celkové zdravotní i psychické rozpoložení člověka. Nyní se ale rozhodli prozkoumat, jak moc ovlivňuje právě mentální pohodu a emoční stav člověka.

Studie, jejíž výsledky byly publikovány v prestižním časopise Nature Human Behaviour, se zúčastnilo celkem 330 lidí ve věkovém rozmezí 18 až 50 let.

Po rozdělení do více kategorií (dvacátníci, třicátníci atd.) byly všem zúčastněným postupně přehrávány různě emočně vypjaté klipy – nejprve po dobře prospané noci, posléze po téměř probdělé.

Na základě toho vědci zjistili, že po probdělé noci u mnohých jedinců výrazně hůře fungovala ta část mozku, která pomáhá zmírňovat a zvládat pocity úzkosti. Naopak hlubší mozková emoční centra na specifické podněty reagovala naprosto přehnaně. Celé testování se opakovalo čtyři dny po sobě.

Jak vědci uvádějí, čím více kvalitního spánku dobrovolníci během daného období měli, o to více byli schopni odhadnout, jak moc je bude nadcházející den ovládat právě emoční stres.

Nadmíra emočního stresu nutí tělo produkovat více stresových hormonů, které z dlouhodobého hlediska negativně ovlivňují funkci a chod celého organismu. Výsledkem pak bývají vážnější zdravotní potíže (například obezita, deprese, ale například i srdeční onemocnění a řada dalších). 

Z konkrétních dat pak vyplynulo, že špatný spánek zvyšuje hladinu emocionálního stresu až o 30 %, lidé tak proto v mnoha i běžných situacích po bezesné noci reagují více než přehnaně.

„Bez kvalitního spánku funguje mozek jako akcelerátor emocí, bez potřebné brzdy,” popsal pro server Independent profesor Matthew Walker, jeden z autorů studie.

Podle odborníků na spánek potřebují mladí a dospívající mezi 12 až 18 lety osm až devět hodin spánku, dospělí od 18 do 65 let mezi sedmi a devíti hodinami.

Jak dokládá dřívější výzkum americké školy Pennsylvania State College of Medicine, méně než šest hodin spánku kromě jiných zdravotních potíží zdvojnásobuje riziko předčasného úmrtí ve spojitosti s různými chronickými chorobami.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků