Hlavní obsah
Tento muž má zjevně problém se spánkem Foto: Profimedia.cz

Nedostatek spánku vede k přibírání na váze

Pokud tloustnete, zkuste spočítat nejen to, kolik toho sníte, ale i kolik hodin naspíte. Švédští vědci zjistili, že už i jedna noc, během níž se dost nevyspíte, se projeví na váze. Nedospalý člověk má pomalejší metabolismus, takže spálí méně kalorií.

Tento muž má zjevně problém se spánkem Foto: Profimedia.cz
Nedostatek spánku vede k přibírání na váze

Již dřívější studie prokázaly, že nedostatek spánku vede k vyšší hladině hormonu odpovědného za pocit hladu, takže unavený člověk toho více sní. O působení nedostatku spánku na rychlost spalování energie se toho ale zatím moc nevědělo.

"Naše výsledky ukazují, že i jedna noc nedostatečného spánku výrazně sníží výdej energie u zdravých mužů. Spánek opravdu významně přispívá k regulaci spotřeby energie," vysvětluje Christian Benedict, který výzkum na univerzitě v Uppsale vedl.

Spolu s kolegy podrobil 14 studentů různým "spánkovým podmínkám" - od normálního spánku, přes zkrácený spánek až po žádný spánek. Zároveň vědci u těchto dobrovolníků měřili hladinu krevního cukru, hladiny hormonů a rychlost metabolismu.

Dívka našla vysněnou brigádu. Skládá se ze snění a spaní. Ilustrační foto

Foto: Profimedia.cz

Ukázalo se, že už i jedna neprospaná noc snížila druhý den výdej energie na základní funkce jako jsou dýchání a trávení o 5 až 20 procent.

Méně překvapivé už bylo, že mladíci měli také vyšší hladinu krevního cukru, více "stresových" hormonů jako kortizol a vyšší hladinu ghrelinu, hormonu odpovědného za pocit hladu.

Jak podotýká list Telegraph, zdá se, že naše tělo se velmi rychle snaží vyrovnat se s únavou způsobenou nedostatkem spánku. A to tím, že začne spotřebovávat méně energie. Proto i když následující den nejíme o nic více, než obvykle, spálíme méně kalorií a začínáme přibírat.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Související články

Výběr článků