Hlavní obsah
Také někdy neodoláte a do jídelníčku propašujete něco vyloženě nezdravého? Foto: Profimedia.cz

I občasná konzumace nezdravých potravin škodí zdraví

Správné stravování je důležitým faktorem pro lidské zdraví. Vyvážený a bohatý jídelníček ale mnohdy postrádá nějaké ty dobroty, kterým jednoduše člověk někdy neodolá. A tak si čas od času dopřeje hříšnost v podobě tučného pokrmu nebo sladkostí. I občasné výkyvy v plnohodnotném stravování ale mohou výrazněji ovlivňovat zdraví.

Také někdy neodoláte a do jídelníčku propašujete něco vyloženě nezdravého? Foto: Profimedia.cz
I občasná konzumace nezdravých potravin škodí zdraví

Celý týden jíte zdravě, a tak určitě nebude vadit, když si o víkendu dáte k obědu hamburger a hranolky? Jedete na dovolenou, takže klasický jídelníček vezme za své, stejně to po návratu vyběháte? Takové názory jsou poměrně časté, a především pak přesvědčení, že občasné hřešení vlastně nikomu neškodí.

Nová studie americké univerzity Virginia Tech ale poukázala na fakt, že i pouhých pár dní nezdravého stravování v podobě potravin s vysokým obsahem tuku stačí k tomu, aby tělo změnilo způsob, jakým zpracovává živiny získané právě z potravy. To všechno může vést k přibývání na váze, obezitě, cukrovce a dalším zdravotním problémům v budoucnu, uvedl server Women’s Health magazine.

V rámci studie odborníci oslovili 12 vysokoškolských studentů (pouze mužů), kterým k jejich klasické stravě přidali další jídlo, jako sušenky, uzeniny, máslo a další. Takto navržený jídelníček obsahoval více než 55 procent tuku (podle CDC – Centrum pro kontrolu nemocí – by vyvážená strava měla obsahovat do 30 % tuku).

Změna zpracování glukózy

Vědci na počátku pokusu u dobrovolníků měřili kosterní svalstvo, po pěti dnech konzumace tučných jídel pak znovu. Zjistili, že v průměru zůstal celkový kalorický příjem mužů stejný, a také za tak krátkou dobu nepřibírali na váze. Zásadní rozdíl ale zjistili v tom, jak byly svaly schopné využívat glukózu, která je důležitým zdrojem energie.

Pro správné fungování organismu by nemělo být glukózy v krvi ani málo, ani příliš.

Když jíme, hladina glukózy v krvi stoupá. Svaly ji buď použijí jako potřebnou energii, nebo uloží na později. Když se ale změní styl a složení stravy, mění se i schopnost svalů využívat glukózu. Nadměrné ukládání nebo naopak špatné zpracování glukózy tak může mít za následek již zmíněné zdravotní potíže, např. přibírání na váze nebo cukrovku v následné době.

Jde zatím o jeden z prvních podobných poznatků a testů na toto téma, vědci tak budou ještě přesněji zkoumat, jak moc je změna v jídelníčku vázána na odlišnosti ve zpracování glukózy. Zároveň také vědci předestřeli, že budou zjišťovat, zda a případně jak velký vliv má na zdraví zpětný návrat k vyváženému stravování.

Každopádně upozorňují, že i když občasné nezdravé mlsání sladkostí nebo tučných jídel není ihned vidět na postavě nebo váhovém nárůstu, i tak je každý takový stravovací prohřešek pro zdraví škodlivý.

Může se Vám hodit na službě Firmy.cz:
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků