Hlavní obsah
Akné dokáže potrápit v každém věku. Při dlouhodobém vystavování stresovým situacím se jeho výskyt nejen zvyšuje, ale i rapidně zhoršuje. Foto: Profimedia.cz

Chronický stres ničí život - jak včas poznat příznaky a jak je řešit

Chronický stres - strašák, který v poslední době přepadává stále více lidí. Na vině je mnohdy rychlý a hektický životní styl nebo vysoká pracovní zátěž. Následky dlouhodobého vystavení nervově vypjatým situacím a nátlakům nebo přílišnému pracovnímu nasazení nebývají příjemné, mnohdy výrazně zhoršují kvalitu našeho života. Že vás něco takového nemůže potkat? Třeba už se stalo, jen neumíte rozpoznat příznaky, které vás už nějakou dobu provázejí.

Akné dokáže potrápit v každém věku. Při dlouhodobém vystavování stresovým situacím se jeho výskyt nejen zvyšuje, ale i rapidně zhoršuje. Foto: Profimedia.cz
Chronický stres ničí život - jak včas poznat příznaky a jak je řešit

Neodkladný termín dokončení důležitého úkolu v práci nebo psychická zátěž při řešení rodinných problémů potkala během života jistě každého z nás. Občasné nervové vypjetí je pro zdraví dokonce prospěšné, ale nesmí se z toho stát pravidelnost.

Přetrvávající a vleklá zátěž nejen že člověka celkově vyčerpává, provázejí ji i nepříjemné zdravotní důsledky (deprese, migrény, únavový syndrom, psychosomatické poruchy, celkové vyčerpání či kolaps organismu), které v součtu mohou velmi omezit či snížit hodnotovou kvalitu našeho života, citoval Health Magazine.

Nejhorší je na celé situaci podle odborníků stav, že lidé, postiženi chronickým stresem či jejich okolí, nedokáží včas rozeznat příznaky. Lékaři pak mnohdy řeší až vyhrocené důsledky stresu, přičemž podle nich je taková situace zbytečná. Stačí věnovat pozornost projevům našeho těla, které začnou upozorňovat, že s námi není delší dobu něco v pořádku.

Častější popotahování či kýchání 

Při nachlazení či alergii je kýchání nebo popotahování nosem běžnou záležitostí. Když jste u toho ještě v dlouhodobějším vypětí či stresu, projevy se budou jen zhoršovat a jejich výskyt se rapidně zvýší, a to kvůli zhoršené imunitě organismu.

Co pomáhá: V případě alergií pomáhají spolehlivě léky, stejně tak ale i pohyb. Podle lékařů každodenní 30minutové cvičení zvyšuje rychlost uvolňování adrenalinu z těla a v tu chvíli dělá cvičení z vašeho těla jakési "přirozené" kapky, které uvolňují nepříjemné projevy.

Bolestivé čelisti 

Máte po ránu pocit, jako byste měli čelisti v jednom ohni? Může to být způsobeno skřípáním či vrzáním zubů v noci, které je mnohdy zapříčiněno zvýšeným napětím ve spánku.

Co pomáhá: Pokud si protějšek stěžuje na vaše časté skřípání zubů ve spánku, zkuste si každý večer před ulehnutím přiložit teplou žínku na čelisti, která by měla pomoci uvolnit způsobené napětí během dne. V případě, že to nepomůže, navštivte neodkladně zubního lékaře, příčinou může být nějaký skrytý problém v dutině ústní.

Zvýšené pocení a zhoršení akné 

Čím víc je vaše tělo ve stresu, tím více produkuje adrenalin, který pak bývá hlavní příčinou nejen zvýšené produkce mazu, ale i celkové potivosti. Pokud již tak trpíte akné, ve stresu se vám situace mnohdy ještě výrazně zhorší.

Co pomáhá: Pokud se již s akné potýkáte, je vhodné používat přípravky na čištění pleti, ve vypjatém období obzvlášť. Pokud nezabírají, je nezbytná návštěva dermatologa, případně začněte přemýšlet, zda by se nedal hektický život trošku zpomalit. Jen tak budete mít šanci na zlepšení.

Špatný růst vlasů  

Úzkost a špatný psychický stav se mohou citelně projevit i na kvalitě a růstu vlasů. Čím více stresového hormonu tělo produkuje, tím horší a pomalejší růst vlasové pokožky bude.

Co pomáhá: Doporučuje se dostatečný přísun železa, omega-3 mastných kyselin a vitamínu B12, které výrazně podporují růst vlasů. Ve vytíženém období by tak ve vašem jídelníčku neměla chybět například brokolice nebo losos.

Nadměrná konzumace nezdravých potravin

Nadměrná produkce stresového hormonu je schována i za dalším nepříjemným projevem, kterým je zvýšená chuť na sladké či nezdravé jídlo. Pokud i za "normálních" okolností patříte k milovníkům dortíků či fastfoodových rychlovek, pak se stresu rozhodně vyhýbejte.

Co pomáhá: Dokud bude ve vašem těle proudit nadměrné množství kortizolu, chuti na sladké se asi jen tak nezbavíte. Při bolestném nutkání na cosi sladkého zvolte tedy buď méně kalorickou variantu (pokud máte dostatek vůle), případně zkuste chutě zahnat ovocnou žvýkačkou (samozřejmě nejlépe bez cukru).

Problémy s menstruací 

U žen má dlouhodobé vystavování stresu i nepříjemné dopady v podobě problémů s menstruací. V lepším případě se jedná o nepravidelné projevy (objeví se dříve, nepravidelně, nebo naopak pozdě), v horším případě se jednou nedostaví vůbec.

Co pomáhá: V takovém případě se rozhodně doporučuje návštěva gynekologa, a to již při prvních příznacích. Pokud žena nebere antikoncepci, může v případě vynechávání menstruace situaci spravit právě její předepsání.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků