Po pobytu venku je nechráněná vlasová pokožka prochladlá, když se v teplé místnosti zahřejeme, pokožka se prokrví, a tím se povzbudí potní i mazové žlázy. Vlasy, které jsou k tomu náchylné, se začnou více mastit.

Problémy přináší i nošení klobouků či čepic. Jednak způsobuje větší pocení, jednak má neblahý vliv na tvar účesu. Čím víc jsme nuceni si vlasy častěji mýt, tím víc se vysušují a mastí. Také masáž pokožky při častém mytí je zatěžuje, samozřejmě podporuje činnost mazových žláz a neprospívá jim ani časté sušení fénem.

"Potíže přináší i přetopený vzduch v nevětraných místnostech, vysušuje vlasy a způsobuje jejich větší náchylnost k lámání a třepení. A to jsme se ještě nezmínili o společenských událostech, které vyžadují pečlivý účes. Časté používání tužidel a laků s obsahem alkoholu vlasům rozhodně neprospěje. Velikou zátěž pro ně také znamená natáčení na horké natáčky, kulmování či rovnání žehličkou. Při pobytu na horách je může, pokud nenosíme čepici, poškozovat také sluneční záření," uvádí MUDr. Michaela Havlíčková z Dermatovenerologické kliniky FNKV v Praze.

Jak se vypořádat s lupy

Pokud nás trápí lupy, pak i tento problém zima komplikuje. Zvýšené maštění a pocení kštice vytváří ideální podmínky pro množení kvasinky Malassezia (dříve Pityrosporum ovale). Ve chvíli, kdy je porušena rovnováha přirozeného mikrobiálního osídlení kůže, sníží se její obranyschopnost a kvasinky toho využijí.

"Jestliže se lupy objeví jednorázově, třeba po změně vlasové kosmetiky, jedná se zřejmě o následek podráždění pokožky. V takovém případě obvykle k vyřešení potíží stačí vrátit se k osvědčené kosmetice. Pokud problém přetrvává, vyžaduje již léčbu. Nejdříve můžeme zkusit vyléčit se sami. V lékárně si koupíme speciální šampón, který obsahuje látku ketokonazol. Ten působí přímo proti příčině tvorby lupů - kvasince Malassezia furfur. U mírnějších forem lupů toto ošetření stačí. Mnohdy je ale tendence k tvorbě lupů dána i typem kůže.

Zatím ještě přesně nevíme, jak v tomto případě funguje genetika, ale jdeurčitě o rodinnou zátěž, proto je opakování tohoto problému časté. Podle závažnosti obtíží je pak vhodné léčebný šampon používat preventivně jednou za týden, případně za dva až tři týdny.

Jako doplňkovou terapii lze použít i další druhy šamponů, například s obsahem jiných antimykotik, dehtu, síry, pyrithionu zinku, selenia bisulfidu, který působí protizánětlivě, či salicylové kyseliny uvolňující pevně lpějící šupiny lupů. Jestliže problémy i přes tuto léčbu přetrvávají, nebo se dokonce zhoršují, měl by se pacient svěřit do péče kožního lékaře," dodává dr. Havlíčková.

Vypadávání vlasů lze zmírnit

V našich klimatických podmínkách vypadávají lidem vlasy nejvíce v pozdním létě a na podzim. Zřejmě to souvisí s činností endokrinního systému.

Pokud k tomu dojde v zimě, pak často bývá příčinou špatná výživa s malým obsahem vitamínů, stres a deprese. V akutní fázi zhoršení padání vlasů pomohou problém zmírnit speciální preparáty na zlepšení kvality vlasů. Žádná zázračná kúra, řešící definitivně padání vlasů, však neexistuje. Daleko důležitější pro jejich kvalitu je dodržování zdravého životního stylu, konzumace pestré stravy, bohaté na ovoce a zeleninu, případně užívání potravinových doplňků.

Jak vypadá správná péče

  • Pokud mají vlasy tendenci k většímu maštění, snažíme se je nemýt denně. Ani šampony pro každodenní použití nezaručí, že se nebudou nadměrně vysušovat a následně i více mastit. Pokud si je přesto musíme mýt každý den, stačí je umýt šamponem pouze jednou a poté důkladně vypláchnout. 
  •  Na sušší vlasy používáme tužidla a laky bez obsahu alkoholu.
  • Jestliže na horách nosíme místo čepice pouze čelenku, vystavujeme vlasy slunečnímu záření a je třeba na jejich ošetření použít kosmetiku s UV filtry.   
  • Fén zapínáme pouze na střední a nižší teplotu, a pokud možno ho nepoužíváme denně.  
  • Intenzivně je nekartáčujeme, zbytečně tím stimulujeme mazové žlázy. Pročesání hřebenem stačí.
  • Věnujeme pozornost jídelníčku. Tučná strava s malým obsahem vitamínů a minerálů se projeví i na kvalitě vlasů.
  • Není dobré sedět pořád doma v teple, pobyt venku nám víc prospěje. Chlad sice vlasy a pokožku zatíží, ale v nevětraných místnostech jim zase chybí potřebná vlhkost.  
  • Potřebujeme se hýbat, aby náš metabolismus dobře probíhal. Dostatečná výživa a zdravý životní styl dodá vlasům na kráse.
  • Zbytečně se nestresujeme. Hormonální pochody související se stresem mají vliv na fyzické zdraví, a tedy i na zdraví vlasů.