„Pokud nezvládnete sníst ovoce a zeleninu do dvou dnů po sklizení, pak se je nebojte zamrazit,” radí pro CNN rostlinný fyziolog Gene Lester. Je to to nejlepší, co v dané situaci můžete učinit. Suroviny si tak uchovají maximum prospěšných látek, což zejména v zimních měsících oceníte.

„Přestože většinu ovoce a zeleniny si můžeme koupit v čerstvé podobě i v průběhu roku, s kvalitou té, kterou budete mít v mrazáku, to nepůjde vůbec srovnávat. Tím, že se pro komerční účely sklízí většina surovin v okamžiku, kdy ještě není zcela zralá, obsahuje často o 50-90 % živin méně než zralé a zamražené ovoce a zelenina,” vysvětluje Lester.

Jak tělo dává najevo, že je něco v nepořádku

Při nákupu již mražené zeleniny to může být ale trošku jinak, pokud je před zamražením blanšírovaná. Při blanšírování se totiž ničí enzymy, které by jinak způsobily, že zelenina zhnědne a ztratí původní barvu i chuť. Blanšírování navíc také mění strukturu vlákna, díky čemuž je zelenina měkčí a snáze se žvýká.

„Bohužel kvůli blanšírování zelenina ztrácí až 50 % vitaminu C, který je citlivý na teplo,” vysvětluje Lester.

Blanšírováním můžete snížit hodnotu některých nutričních látek

Blanšírováním můžete snížit hodnotu některých nutričních látek

FOTO: Profimedia.cz

Nicméně i po blanšírování mohou být nakonec z pohledu výživy mražená zelenina i ovoce hodnotnější než dovezené suroviny mimo sezonu. Plná zralost u ovoce i zeleniny sehrává opravdu důležitou roli.

„Dovezené ovoce a zelenina se často sbírají nezralé, poté absolvují až tři dny v chlaďáku kamionu, následně se nechávají dozrát několik dní ve skladu, a až poté se dostávají na pulty obchodů. Suroviny tak ztrácejí živiny nejen brzkou sklizní, ale také v důsledku vystavení kyslíku během přepravy a skladování,” upozorňuje odborník.

Ovoce, které využijete nejen v kuchyni, ale i v kosmetice

„Když pak porovnáte čerstvé fazole v obchodě s mraženými, s největší pravděpodobností budou mít ty mražené vyšší obsah živin," dodává profesor Mario G. Ferruzzi, profesor na katedře potravin, bioprocesních a výživových věd na americké North Carolina State University.

Proto, když už si nepěstujete svou zeleninu a ovoce, pak při nákupu vždy sázejte na produkty místních farmářů, jejichž suroviny se obvykle na pult dostávají hned následující den po sklizni.

Může se vám hodit na Seznamu: