Neodkládejte to, přestaňte hned 

I když je to těžké, radí odborníci s kouřením přestat rázně a co nejdříve. Postupné snižování počtu vykouřených cigaret totiž podle nich snižuje šance, že dotyčný opravdu přestane.

„Problém s ukončením kouření je v tom, že jde o věc, kterou můžete udělat i zítra, proto to mnozí odkládají. Klíčem k úspěchu je tak skončit naráz, nic neodkládat,” radí pro Guardian profesor behaviorální medicíny na univerzitě v britském Oxfordu Paul Aveyard.

Podobný rázný krok je podle něj tím pravým způsobem, jak mozek odnaučit závislosti. A jak dodává, touha si zapálit bude o to menší, pokud po takovém kroku nebude mít člověk nikde po ruce žádnou další cigaretu „do zásoby”.

Nebojte se „náhradního” nikotinu

Určitou formou, jak se zbavit kouření, jsou v počátečních fázích různé nikotinové náhražky - například náplasti, nikotinové žvýkačky nebo dokonce nosní spreje.

Jak dodává Leonie Broseová z londýnského Národního centra pro závislost na King´s College, takových prostředků je při odvykání vhodné využít, dokonce doporučuje kombinaci vícero z nich.

Zkuste elektronickou cigaretu 

Pokud nikotinové náplasti či jiné náhražky nefungují, není od věci vyzkoušet i tzv. e-cigarety. Podle nedávno provedené studie jsou dokonce při odvykání mnohem účinnější.

„Elektronická cigareta (vaping) dává lidem při odvykání něco do ruky, stejně tak pomáhá tzv. sociálnímu prvku kouření. Stále potřebujeme ještě mnoho dalších informací o bezpečnosti těchto cigaret, ale i tak jsme přesvědčeni, že jsou pro zdraví člověka mnohem méně nebezpečné než klasické cigarety,” dodává.

Vyhledejte pomoc 

Dalším klíčovým krokem, pokud chce kdokoli přestat kouřit, je vyhledat pomoc, nespoléhat se jen na výše uvedené náhražky a vlastní odolnost. Ať už přijde podpora od rodiny, přátel či nějakého odborníka, vždy je neocenitelnou pomocí všem kuřákům, kteří chtějí přestat se svým zlozvykem.

Vyhněte se všem nástrahám 

Každý kuřák má nějaké spouštěče či nástrahy, které ho budou podporovat v tom znovu sáhnout po cigaretě. Jak dodává doktor Aveyard, změna každodenní rutiny je nejlepším způsobem, jak se podobným věcem vyhnout.

„Lidé většinou kouří velmi stereotypně, v určitém čase. Pokud mohou tuto rutinu čímkoli rozbít, sníží tak vlastní pokušení si znovu zapálit a dovolí mozku se zotavit,” uzavírá.

Může se vám hodit na Zboží.cz: