Dvě čiperné dámy – Susan Sandersovou a Annabel Streetsovou – spojily podobné životní osudy. Obě se po třicátém roce plně věnovaly své kariéře, obě měly rodinu a děti, obě se staraly o své nemocné rodiče, u kterých se příliš brzy objevily vážné nemoci spojené s věkem, které udeřily velmi záhy a velmi tvrdě. To vše je velmi vyčerpalo, jak fyzicky, tak psychicky.

Obě se proto rozhodly obrátit se na vědu a zjistit, zda a jak se s tím dá bojovat. Po dobu pěti let zkoumaly, prováděly studie a o všem psaly blog The Age-Well Project, který měl za cíl jedno: změnit k lepšímu způsob, jak stárnout.

Nynější padesátnice, které se mnohými svými zjištěními, jež po čase vyšla i knižně, samy v mnoha ohledech řídí, tvrdí, že se nikdy necítily zdravotně lépe. Některé jejich tipy na to, jak si užívat stáří v mnohem lepší zdravotní formě, přinesl server Telegraph.

Odpověď hledejte u předků 

„Chcete-li opravdu stárnout zdravě a v pohodě, je potřeba se stát expertem na vlastní zdraví,“ radí hned na počátku obě dámy.

Samy začaly tím, že si důkladně prošly rodinnou anamnézu všech členů, zjistily si nemoci, na které dotyční zemřeli, v kolika letech a podobně. Následně si obě nechaly provést podrobný DNA test, zjistily si u praktických lékařů veškeré zdravotní aspekty ohledně své osoby – tlak, hladinu cukru, cholesterol, hladinu vitamínů, stejně tak jako hodnotu BMI – podle toho všeho pak mohly stanovit své vlastní plány, jak stárnout co nejvíce v pohodě. A to samé radí i ostatním.

Užívejte si kávu 

Jak odborníci obecně udávají, káva je bohatá na antioxidanty, polyfenoly a další prospěšné látky, proto není nutné se jí vyhýbat. Rovněž ji vědci označují jako přínosného spojence proti výskytu Alzheimerovy či Parkinsonovy nemoci.

Pití kávy prodlužuje život, dokazují nové studie

Nejlepší je pít kávu zcela bez cukru, s co nejmenším množstvím mléka, které hodnoty antioxidantů snižuje.

Choďte rychleji 

Chůze je zdraví prospěšná, ale hodí se říci, že nejvíce ta ve správném tempu. Rázná chůze je podle odborníků spojována s lepší pamětí, celkově lepším zdravím a také delším životem. Zařaďte proto do svého denního režimu tuto chůzi také, nejlépe třicetiminutovou procházku někde venku.

Budujte svaly 

Odborníci se shodují, že pro lepší kondici ve stáří je vedle aerobního cvičení vhodné i to na posílení svalstva. Jak dodávají, po 40. roce věku začínáme ztrácet jedno procento svalů ročně, což kromě jiného zvyšuje riziko infarktu, mrtvice a osteoporózy. Proto radí alespoň dvakrát týdně zařadit do pohybových aktivit i silový trénink.

Čtěte

Studie univerzity v americkém Yale, prováděná mezi 3600 respondenty ve věku přes padesát let, prokázala, že pravidelné čtení dokáže prodloužit život až o dva roky.

Vzdělávejte se 

Lidský mozek má schopnost učit se novým věcem ve dvaceti stejně jako v padesáti. Není proto třeba se ve stáří zříkat pokušení učit se něco nového. Čím složitější a náročnější bude daná aktivita, o to více se nám mozek odvděčí.

Zájem seniorů o univerzity třetího věku roste

Zdřímněte si 

Řada menších studií prokázala, že drobné zdřímnutí přes den zajišťuje lidem větší pozornost a schopnost se soustředit po zbytek dne. Dokonce se jedincům, kteří si krátkou spací pauzu dopřávají, lépe spí i v noci. Tzv. šlofík by ale měl být opravdu krátký – cca 30 minut. Pokud je naopak delší než 90 minut, může zdraví škodit.

Dbejte na zdraví kostí

Jedním z mnoha problémů spojených s věkem bývá řídnutí kostí. Aby k němu nedocházelo, nebo alespoň bylo co nejpomalejší, doporučují nejen zmíněné dámy jejich posilování – například skákání nebo lehký běh, vhodné je i zvedání lehčího závaží. Na škodu není ani tanec, který k tomu ještě zlepšuje balanc a koordinaci.

Upevňujte přátelství 

Samota je podle odborníků stejně závažným zdravotním rizikem jako cukrovka. Utužujte proto své přátelské vztahy, choďte do společnosti.

Utužte své přátelství, stačí 30 minut týdně

Podpořte imunitu 

Je také dobré zaměřit se na imunitu. A jelikož 70 % veškerého imunitního systému je spojeno se žaludkem, je třeba se zaměřit především na správné stravování. Stejně tak i výrazně omezit příliš kalorický příjem ve večerních hodinách. Součástí jídelníčku by měla být i vláknina.

Pozor na modré světlo 

Modré světlo, které vyzařují mnohé elektronické přístroje, škodí lidskému tělu i jeho biorytmům. Nevystavujte se mu tedy více, než je zdrávo, především pak večer.

Vsaďte na optimismus 

Je prokázáno, že pozitivní pohled na svět dokáže mnohé usnadnit, lépe se sním zvládá řada životních strastí. Velký vliv má i na zdraví, čím méně negativity a černých myšlenek, o to menšímu stresu, potížím se spánkem či například srdečním chorobám člověk čelí.