Během cvičení se do těla vyplavují důležité látky - zejména hořčík, který je potřeba doplňovat, neboť při bolestivé menstruaci významně pomáhá, ale také hormon endorfin, kterému se přezdívá hormon štěstí. „Ten pomáhá zejména s náladovostí, jež provází také toto období,” upozorňuje pro Daily Burn gynekoložka Jane Minkinová z Yale School of Medicine.

Endorfiny také pomáhají tlumit vnímání bolesti. „Náš mozek fyzickou aktivitu hodnotí jako stresovou záležitost, stresovou však v tom smyslu, že klade na naše tělo zvýšené nároky. Je to pozůstatek evolučního vývoje, protože v minulosti zvýšená fyzická aktivita signalizovala zápas či útěk před nebezpečím. Organismus si tedy vyvinul mechanismy, které nám v této situaci pomáhají – náš práh bolesti je zvýšený, takže sneseme víc. Zlepšení nálady pak souvisí s určitým zostřením mysli a též jako droga, aby naše psychika vydržela,“ vysvětluje gynekolog a sexuolog MUDr. Pavel Turčan.

Bolesti spojené s menstruací fyzická aktivita tiší i díky rozproudění krve. Ta během cvičení rychleji cirkuluje v podbřišku a uvolňuje křeče. Pot, který naše tělo během fyzické aktivity produkuje, navíc z těla odvádí vodu, která se před začátkem menstruace v těle hromadí a v podstatě i může za nafouklé břicho.

„Samozřejmě není nutné, aby žena během menstruace cvičila příliš intenzivně. Záleží hlavně na tom, na jaký výkon se sama cítí. Mezi doporučované aktivity patří třeba aerobik, pilates nebo plavání. Prospěje i delší procházka,“ doporučuje Turčan.

S většími problémy může pomoci i hormonální jóga, která využívá prvky z různých směrů jógy, které cíleně působí na stimulaci žláz s vnitřní sekrecí, díky tomu je i reaktivována tvorba tělu vlastních hormonů. Vyšší hormonální hladina totiž umožňuje cítit se mladší a v mnohem lepší kondici. Výborné jsou také rehabilitační cviky Ludmily Mojžíškové.

Důležité minerály a vitamíny

Na průběh menstruace mají vliv i některé minerály a vitamíny. Velmi důležitý je například již zmíněný hořčík, který uvolňuje svalové napětí, tlumí bolest, zmírňuje nadýmání a v neposlední řadě napomáhá klidnému spánku. Bohatým zdrojem hořčíku je například listová zelenina, mandle, banány, sušené meruňky, avokádo či hořká čokoláda.

Pro pohodovou menstruaci je pak dobré doplňovat i vitamíny řady B, které pomáhají snižovat nepříjemné projevy premenstruačního syndromu. Konkrétně vitamín B6 přispívá k regulaci hormonální aktivity během menstruace. Potřebné živiny je možné tělu dodat díky doplňkům stravy.

Oblíbené jsou také tzv. ženské bylinky, mezi které se řadí zejména třezalka tečkovaná, ploštičník, výtažek z jetele či přeslička. Velmi účinný je také drmek obecný či kontryhel, který je schopný regulovat hladinu ženských hormonů, užívá se tak ke zmírnění menstruačních potíží a snížení menstruačního krvácení.