Nedávná britská studie nadační společnosti First Light Trust zjistila, že stále více lidí je během pracovního týdne pod velkým tlakem a málokdo si přes den najde čas alespoň na malý oddech. Pokud se to povede, pak se jedná ani ne o půl hodiny, zjistili vědci.

S tak krátkým časem, který pro sebe lidé vyšetří, není divu, že se stále více z nich potýká se stresem, únavou a celkovým vyčerpáním.

Odborníci proto přišli s několika radami, jak si od stresu ulevit a zlepšit tak svůj psychický i zdravotní stav. Jejich přehled přinesl server Express.

Nadechněte se

Zní to možná až trochu směšně, ale opravdu to pomáhá. Nejlepším způsobem, jak si ulevit od nahromaděného stresu, je zastavit se a zhluboka se nadechnout. Když jsme ve stresu, dýcháme totiž často velmi krátce a povrchně, což je spolu s určitou dávkou paniky důkazem, že naše tělo je v tzv. pohotovostním stavu.

„Hluboký nádech a stejně dlouhý čas na vydechnutí pomáhá dostat se z pohotovostního stavu do stavu relaxace a odpočinku,“ potvrzuje Chloe Brotheridgeová, specialistka na stavy úzkosti.

Vyšetřit si chvilku na takový oddech doporučuje kdykoli, když se budete cítit přetažení.

Snídejte zdravě

Snídaně bývá nejčastějším jídlem dne, na které se zapomíná nebo které se kvůli nedostatku času nahrazuje čokoládovou tyčinkou, kterou jíme po cestě do práce. Přitom zdravá snídaně, bohatá na vitamíny B, může výrazně pomoci v boji se stresem.

„Lidský mozek potřebuje vitamín B, protože právě ten napomáhá k tvorbě hormonu štěstí – serotoninu,“ vysvětluje nutriční specialistka Mary Cotterová. „Když jsme ve stresu, organismus potřebuje vitamínu o to více.“

Dejte si bylinný čaj

Ke zmírnění stresu přispívá i popíjení bylinných čajů. Mnohé bylinky totiž mají „zázračnou moc“, protože snižují hladinu stresového hormonu v těle.

Dopřejte si pravidelný pohyb

V plném pracovním nasazení a při péči o rodinu a domácnost se mnohdy velmi těžko hledá čas na pravidelný pohyb. Nikdo ale neříká, že musíte denně cvičit hodinu a více. Někdy i pár minut výrazně přispěje k lepší pohodě.

„I lehké cvičení pomáhá uvolňovat endorfiny, díky kterým se budete cítit lépe a v pohodě,“ uvedl Chris Magee, vedoucí jógy ve studiu Another Space.

Zkuste každý den ráno začít krátkým protažením celého těla, v pauze na oběd si pak zkuste po jídle dopřát malou procházku.

Pomáhejte druhým

Když máte plné ruce práce, je téměř nepředstavitelné pomáhat ještě někomu dalšímu. Přesně to ale podle terapeutky Carole Willisové napomáhá oprostit se od nahromaděného stresu, k tomu ještě uděláte nějaký dobrý skutek. Nemusí jít o nic náročného – uvařte kolegovi nebo kamarádovi šálek čaje, doneste mu potřebné dokumenty, poraďte někomu na ulici. Možností je celá řada.

Nezapomeňte odpočívat

Všichni vědí, jak je spánek pro zdraví a celkovou pohodu důležitý. I ten ale často patří k věcem, které lidi kvůli nadmíře povinností zanedbávají.

„Aby váš spánek byl opravdu kvalitní, naučte se večer zapomenout na jakoukoli práci a choďte do postele vždy ve stejný čas,“ doporučuje poradkyně a odbornice na spánek Beate O’Neillová.

„Dopřejte si sedm nebo osm hodin nerušeného spánku a ujistěte se, že máte v ložnici klid a tmu. Pokud nemůžete usnout, zkuste dělat něco nenáročného, dokud se neunavíte, pomáhá četba nebo poslech hudby.”

Vyzkoušejte aromaterapii

Aromaterapie patří mezi nejstarší a zároveň nejlepší způsoby, jak zklidnit mysl. Aromaterapeutka Fran Johnsonová doporučuje využívat éterické oleje, například k masáži obličeje.

Nezapomínejte na hořčík

Pokud jste ve velkém pracovním nasazení, případně pod velkým tlakem kvůli jiným povinnostem, nezapomínejte tělu dodávat hořčík. „Tento důležitý minerál pomáhá zklidnit tělo i mysl,“ souhlasí výživová poradkyně Cassandra Barnsová.

„Také hraje důležitou roli v normální funkci epifýzy, žlázy, která produkuje melatonin – hormon, jenž reguluje cyklus spánku a bdění a pomáhá nám usnout,“ dodala.